Monster’s ‘transformative’ strategy

Trumposaurus Monster
Op 14 mei heeft Monster haar langverwachte plannen publiek gemaakt. Al vele kwartalen lang spreekt Monster over (very) strategic initiatives zonder daarover veel duidelijkheid te geven. Die duidelijkheid kwam pas toen Monster bekend maakte Goziak en TalenBin te hebben gekocht, voor het overigens ferme bedrag van $27 miljoen.

En op 14 mei sprak Iannuzzi over die (very) strategic initiatives de volgende woorden:

Monster’s transformative strategy enables us to better deliver on our mission of connecting people and jobs with exciting new capabilities and at significantly greater scale. Monster will now offer an unmatched portfolio, including expanded job content, new communication tools, social profile aggregation, extensive cloud-based solutions, and more.”

Toe maar. Transformative strategy, unmatched portfolio. Maar laten we eerlijk zijn, Monster heeft al vaker de nodige grote woorden gesproken over producten. Laat ik er eens een paar op een rijtje zetten…

Trovix/6Sense
Dit is wat Sal Iannuzzi (CEO MOnster) zei toen Monster begin augustus 2008 bekend maakte Trovix te hebben gekocht voor het onvoorstelbare hoge bedrag van $72 miljoen:

This acquisition will greatly accelerate our goal of providing employers and job seekers with the most innovative solutions that can deliver the best search and match tools in the online recruitment business

Uiteindelijk is Trovix herbouwd tot 6Sense waar we ondertussen steeds minder van horen.

BeKnown
Bij de lancering medio 2011 van Monster’s LinkedIn kloontje op Facebook, BeKnown, werden ‘grote’ namen ingehuurd om ronkende woorden over deze totale mislukking te orakelen. Wat te denken van Josh Bersin:

The first professional networking application in Facebook is BranchOut, which has built around a million users already. The launch of BeKnown, developed by Monster, is a major move to change these dynamics and give Monster a significant opportunity to play in the Facebook network of job seekers and recruitment needs.

Heeft iemand nog wat van BeKnown gehoord het laatste jaar?

SeeMore
Iets later in 2011 kwam Monster met SeeMore, waarvan Iannuzzi toendertijd het volgende zei:

With the introduction of SeeMore we are transforming recruitment and talent management by taking our state-of-the-art 6Sense semantic search and applying it to resumes beyond Monster.

Waar zijn al die implementaties van SeeMore?

DWP
Begin 2012 kwam Monster met de mededeling dat zij haar eerste overheidscontract in Europa had gewonnen, bij DWP (de UK variant van het UWV). Wederom Iannuzzi:

Last year, we started an effort to expand our successful U.S. government business on a global basis. Just this week, we have completed a major new contract with a European entity, which is in excess of $20 million. This is an important, initial accomplishment in developing a global government business.

Medio maart van dit jaar bleek echter dat het eerste contract na de eerste termijn ook meteen weer wordt beeindigd.

Gelukkig bieden resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst anders zou je bij voorbaat de transormative strategy al in het roterend archief kunnen donderen. Maar wat Monster op 14 mei bekend heeft gemaakt, heeft bij mij eerlijk gezegd geen warm gevoel achtergelaten.

“Transformative strategy”
Want wat gaat Monster eigenlijk doen? Drie dingen:

  1. Monster Reach.
  2. Monster Connections.
  3. Monster Solutions.

Monster Reach betekent dat Monster voortaan een vacature-aggregator wordt. Inderdaad, Monster gaat de strijd aan met Indeed (en anderen), zo’n 5 jaar te laat. Volgens Monster hebben ze al heel veel vacatures verzameld. Alsof dat een kunst is… De kunst is om traffic voor die vacatures te verzorgen, ongeacht of de vacatures op Monster staan of ergens anders. En die kunst beheerst Indeed tot in haar vingertoppen terwijl Monster alle SEO-inspanningen in de afgelopen jaren juist aan Indeed heeft overgelaten. Ik ben heel benieuwd hoe Monster denkt dit alles om te draaien met Monster Reach. Verder gaat Monster nu ineens een pay-per-click model aanbieden. Dit alles onder de illusie dat hiermee een bredere markt bediend kan gaan worden. Dit alles is inderdaad truly transformative!

Daarnaast gaat Monster voor haar serieus betalende klanten ook een distributie via CAN (Career Ad Network) aanbieden naar social media. Dat is inderdaad transformative. O ja, en daar wordt dus aankoop Gozaik voor ingezet.

Monster Connections is de  Monster cv-database +TalentBin. Hopelijk heeft Monster de worsteling van Dice (met haar people aggregator Open Web) op de voet gevolgd en daar lering uit getrokken. Maar gezien de resultaten uit het verleden zou Monster deze worsteling ook zomaar genegeerd kunnen hebben.

Verder hoop ik voor Monster dat zij TalentBin niet separaat gaan aanbieden, los van de eigen cv-database. TalentBin heeft namelijk niet bepaald een prettige user experience, zeker als het om zoeken gaat. En ik kan me niet goed voorstellen dat in de afgelopen maanden die interface volledig is vernieuwd. Als Monster die lessen van Dice niet heeft geleerd en geen goede integratie tussen TalentBin en de eigen cv-database heeft gerealiseerd zal ook dit onderdeel very transformative worden.

Monster Solutions is:

Monster recently deployed a commercial cloud-based talent platform that can provide end-to-end sourcing or be integrated as components into existing recruiting workflows.

Dus Monster gaat ineens software diensten en integratietrajecten verkopen? Net zoals bij de eclatante successen DWP en met SeeMore? Ik kan niet wachten op de resultaten. Die zullen zonder enige twijfel transformative zijn.

Nawoord
Ik krijg tranen in mijn ogen om te zien wat Monster dit keer uit de hoge hoed heeft getoverd. Hoe kan een bedrijf dat ooit oprecht transformative was zo zijn afgegleden? Monster lijkt zich niet langer in staat te zijn de ontwikkelingen van online recruitment en social media zodanig te duiden dat ze voor zichzelf de juiste positionering en de juiste middelen weet te kiezen. Dood- en doodzonde. Het was beter geweest voor iedereen als het bedrijf wel een koper had gevonden. Maar het is niet vreemd dat niemand zich hieraan heeft willen branden..

O ja, klanten doen er goed aan voorlopig geen langlopende contracten met Monster aan te gaan. Want ik ben ervan overtuigd dat naarmate het eind van het kalenderjaar dichterbij komt de mogelijkheden voor krankzinnige kortingen op deze nieuwe diensten exponentieel gaan toenemen. Dat is misschien het enige echte transformative aan deze strategie.

Overigens gaan de details van Reach, Connections en Solutions ons in de komende maanden pas bereiken. En ik zal er ook zeker aandacht aan besteden. Want zeg nou zelf, hoe vaak kom je iets tegen dat transformative is? Precies!

Geef een reactie

3 Comments