Rust zacht BranchOut

Logotype BranchOutWat een verrassing, BranchOut organiseert een garage sale:

Sources confirm that BranchOut is in discussions with several acquirers in the recruiting space for its main team, product and data, though that may take a little time and the main product will run until then. Right now, it’s in late-stage talks with the Hearst Corporation to sell its mobile team that built enterprise chat app Talk.co. That info is backed up by the fact that Talk.co, which it launched a year ago, was quietly shut down today, and its apps have been removed.

Talk.co was de tweede pivot van de site die enkele jaren daarvoor het levenslicht zag als een spammy Facebook add-on die beloofde een soort LinkedIn voor de massa te zijn. Talk.co is nu dus definitief verdwenen, en dat mag geen verrassing zijn. Want oprichter en BranchOut’s chief brokkenpiloot Rick Marini had al meerdere mislukte pogingenn op zijn conto bijgeschreven. Natuurlijk was daar allereerst de deconfiture van BranchOut 1.0, waarna in oktober 2012 de eerste pivot richting online dagboek werd gelanceerd. Een jaar later kwam Talk.co en weer een jaar later valt het doek definitief. Een soort jaarcyclus… In dat verband is het verdomde interessant om de volstrekte dissociatie van Marini nog eens terug te lezen.

TechCrunch komt met de volgende verklaring, blijkbaar in een poging om de geschiedenis te herschrijven:

BranchOut‘s story is a brutal lesson about the risk of derailment when you build on someone else’s platform. After raising $49 million and growing to 33 million users, Facebook changed its viral channels leading BranchOut to starve. Now the “LinkedIn within Facebook” wants to throw in the towel.

Maar BranchOut is helemaal niet overleden doordat Facebook iets veranderde. BranchOut is overleden doordat ze het hele Facebook ecosysteem al meerdere malen had platgespamd en er dus geen ‘warm vlees’ meer over was om zich per ongeluk aan te melden. En BranchOut is overleden omdat BranchOut zelf niets te bieden had. Gebruikers stemmen met hun voeten en die voeten verlieten na registratie BranchOut per direct om nooit meer terug te keren.

De opkomst en ondergang van BranchOut is een schoolvoorbeeld van hoe een build to flip bedrijf grandioos kan imploderen. Want dat BranchOut een build to flip was van oprichter Rick Marini staat buiten kijf. Hij had het kunstje al een keer eerder gedaan (wat Monster met Tickle op een miskoop van meer dan $100 miljoen kwam te staan) en wilde nog meer cashen. Alleen bleek een goed resultaat uit het verleden geen garantie voor de toekomst.

BranchOut kan wat mij betreft perfect worden vergeleken met die andere fly and die startup uit het recruitment domein, Jobster. Twee bedrijven met flamboyante oprichters die gouden bergen beloofden. Twee bedrijven die krankzinnig veel geld uit de zakken van investeerders wisten te kloppen. En twee bedrijven die oprecht niets te bieden hadden, afgezien van een mooi verhaal voor de buhne. En nu dus ook twee bedrijven waarvan de ondergang zo voorspelbaar was dat niemand verbaasd hoeft te zijn dat ze grandioos zijn gefaald.

Rust zacht BranchOut. Je bent nooit levensvatbaar geweest.

Geef een antwoord