En we gaan met dag 2 van de Sourcing Summit Europe van start. Na een inspirerende intro van dagvoorzitter Bas Westland staat Jim Stroud alweer voor de derde keer op het podium. Vanzelfsprekend op zijn sokken. Dit keer met als onderwerp: Hacking Corporate Culture for Sourcing Exceptional Talent. Met de volgende omschrijving:
In his presentation, Jim Stroud will examine how various companies are using their culture to recruit and retain talent. He will illustrate what to consider when building a work environment that’s conducive to attracting the best.
Gaan we het (een beetje) over corporate branding hebben, of gaat het echt om het creëren van een cultuur? We gaan het horen.
Stroud begint met een aantal problemen waarom recruiters het erg druk hebben en bidden dat ze kandidaten kunnen vinden:
- Skills/talent shortage, ofwel een talent mismatch (in alle beroepsgroepen?)
- Retention, ofwel het behouden van medewerkers (alle medewerkers?)
De War on Talent is weer terug, ondanks een algemeen hoge werkloosheid? Yep. En bedrijven hebben volgens Stroud geen idee hoe dit op te lossen, als we het overigens over het tweede probleem hebben. En de oplossing ligt volgens Stroud in de bedrijfscultuur. Bedrijven met een uitstekende bedrijfscultuur hebben een 65% lager personeelsverloop dan … alle andere bedrijven. Dat is wel een heeeel groot verschil… maar volgens Stroud correct.
Stroud ziet een trend rondom bedrijfscultuur in relatie tot vacaturesites. Hij noemt in dat verband onder andere hireQ (in closed beta…), Kareer.me (The easiest way to hire better talent, faster) en betterworkdays (Your Career GPS), vacatresites die een match maakt tussen bedrijfscultuur en karakter/levensstijl van de werkzoeker. Blijkbaar in een poging om retention te verlagen door (ook?) te matchen op die moeilijke zachte factoren.
Vervolgens gaat Stroud in op social contagion, ook wel behavioral contagion genoemd (a type of social influence. It refers to the propensity for certain behavior exhibited by one person to be copied by others who are either in the vicinity of the original actor, or who have been exposed to media coverage describing the behavior of the original actor). Als je met je bedrijfscultuur social contagion kan bereiken, heb je de mogelijkheid retention positief te beïnvloeden.
Volgens Stroud gaat het bij bedrijfscultuur om vijf aspecten:
Growth. Groei gaat natuurlijk over persoonlijke groei. Onder meer door medewerkers de mogelijkheden te bieden zich te ontwikkelen, bijvoorbeeld via trainingen
Happiness. Mensen die vrienden op werk hebben zijn gelukkiger en productiever
Abundance. Medewerkers het gevoel geven dat ze een luxe levensstijl kunnen leiden.
Significance. Het gevoel dat je werk ‘een verschil’ maakt
Meaning. Werken naar een (vrijwel) onmogelijk einddoel…
Dus nu weet je hoe je sourcers brodeloos moet maken, als een bedrijf tenminste niet tegen de klippen op groeit. Wat juist wel gebeurt als je een goede bedrijfscultuur hebt. Da’s weer een geluk.