#SOSUEU: Visual Sourcing, privacy bestaat niet meer – Oscar Mager

Oscar Mager, onze huisfotograaf de laatste twee dagen, is naast fotografie ook fan van Visual Sourcing, het onderwerp van een van de vier breakout sessies voor de lunch.

77% (880 biljoen updates dit jaar!) van al onze online activiteiten is gerelateerd aan foto’s. Niet alleen van kittens, maar enorm veel foto’s bevatten ook gezichten. Allereerst deelt Oscar wat scary feiten over online beeldmateriaal en facial recognition. Facebook bijvoorbeeld gebuikt foto’s om data te verzamelen over haar gebruikers. De software die zij hebben ontwikkelt voor gezichtsherkenning, is bijna net zo accuraat als hoe mensen gezichten herkennen. Schokkende mogelijkheden; camera’s in winkels weten nu wie de voorheen anonieme bezoekers zijn, en kunnen gepersonaliseerde aanbiedingen doen. Facial recognition is een 20 biljoen business.

En hoe kunnen recruiters images gebruiken voor sourcing? Hier een aantal superhandige tips van Oscar:

Je zou kunnen denken dat het wachten is op de Google Glass, (of lenzen, voor de ijdelen onder ons), maar met Google heb je zonder al deze tools ook gewoo toegang tot images. Upload een foto via Google images, en voila, Google laat zien wie op de foto staat.

Oscar geeft de tip de Add-on voor reverse image search te installeren op Chrome.

Heb je bijvoorbeeld een foto van iemand waarvan je weet dat diegene perfect is voor de baan, maar weet je zijn achternaam niet? Upload de foto op Google/open de foto met de Reverse Image Search plugin, en Google toont je wie je zoekt. Een leuk extraatje voor de shopaholics onder ons: wanneer je deze foto van Bas Westland upload, laat Google eveneens zien waar de bril te koop is.

clip_image002

In de Google images zoekbalk kun je eveneens zoeken naar “android developers” en bij zoekhulpmiddelen aangeven dat je naar faces zoekt: naast dat mysterieus genoeg de foto van Anne Frank hier naar voren komt, zitten er zeker foto’s tussen van Android developers

Event pages zijn ook fantastisch om vakspecialisten te vinden, of zoek bijvoorbeeld op #sosueu op Twitter en zoek daar naar de foto’s. Heel waarschijnlijk dat de mensen die op de foto’s staan, bezig zijn met sourcing. De eventpages vind je oa op Facebook en Google+, (en denk ook eens aan de Flickr pagina’s van event fotografen). De aanwezigen op een Android event, zijn hoogstwaarschijnlijk mensen die zich op de een of andere manier bezig houden met Android Development.

Een heel leerzame sessie van Oscar, hoewel ook confronterend. Privacy bestaat blijkbaar echt niet meer. Meer lezen kan trouwens hier.

Dit gastblog is geschreven door Britt van Capelleveen, adviseur e-Recrutiment bij Tempo-Team

Geef een antwoord

1 Comment