Nieuwe social cross-referencing tool: Riffle

Logotype RiffleEr is weer een nieuwe social cross-referencing tool aan het firmament verschenen: Riffle. Maar in tegenstelling tot de meeste andere tools is Riffle nogal eenkennig. En daarmee lijkt het in mijn optiek meer op Xobni (een plugin voor Outlook) dan op een tool die op  allerlei sites in staat is om het online profiel van een persoon te tonen.

Social cross-referencing tools zijn zonder uitzondering Chrome plugins en kunnen grofweg in twee categorieën worden ingedeeld:

  1. Gratis add-ons van people aggregators, zoals Social Lookup van TalentBin (by Monster), Button van Entelo, Open Web Chrome Extension van Dice (Open Web), 3Sourcing en Connect6. Deze tools zijn vooral bedoeld als teasers voor de people aggregator functionaliteit
  2. Pure play social cross-referencing tools zoals Rapportive, Rapporto, Vibe, Falcon, Connectifier (ondertussen gemigreerd richting people aggregator) en 360social

En met Riffle hebben we er dus een pure play tool bij.

Riffle werkt overigens alleen binnen Twitter bepaalde Twitter tools en overal waar een social identifier van Twitter staat. En daarmee is het vergelijkbaar met een tool als Xobni of Rapportive, Rapporto en Vibe (werken alledrie alleen binnen Gmail).

Nadat ik Riffle heb geïnstalleerd en me door de uitleg heb heen gewerkt, heb ik in Twitter een extra symbool in Twitter erbij:

image

Zie je het? in het rode kader staat een uit gekleurde blokjes bestaand pijltje. En als ik daar op klik krijg ik een sidebar te zien met allerlei wetenswaardigheden van het betreffende Twitter account:

image

Het eerste deel van de sidebar is een herhaling van de informatie die ik natuurlijk ook gewoon binnen Twitter kan vinden, dus dat lijkt me niet echt van toegevoegde waarde. Maar in dat eerste deel staan ook een aantal sociale netwerken waar deze Twitteraar zich online toont. En dat is natuurlijk wel weer handig Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik met die retwets/tweet, favorites/tweet en de top hastags, mentions en url’s aan moet, maar marketeers zullen er vast van gaan kwijlen. Recruiters misschien ook wel. En wat ik aan die tijdslijn van 12 dagen met aantal tweets heb is me helemaal een raadsel.

Hoe dan ook, het landschap van de social cross-reference tool is met Riffle weer iets drukker geworden. Hoewel het gebruik zich dus vooral beperkt tot Twitter zelf. En dat is toch wel weer wat beperkt.

Geef een antwoord

2 Comments