Een “Apply with” aggregatieknop, van Textkernel

Logotype TextkernelHet heeft wel heel erg lang geduurd, maar we hebben een geconsolideerde Apply with knop, een aggregatieknop dus. En het is niemand anders dan het Nederlandse Textkernel waar deze knop (of widget, zoals zij het noemen) is gerealiseerd.

En daarmee is mijn verzuchting van ruim een jaar geleden ingevuld:

Kunnen we binnenkort een soort battle of the buttons verwachten of wordt dit soepzooitje verborgen onder een groepsbutton met de knoptekst Solliciteer via…? Waarbij in navolging van de social bedelbuttons al die vendor-specifieke knoppen verborgen worden onder… een knop. Gaat vast wonderen doen voor de conversie, maar voor de potentiele sollicitant is het waarschijnlijk een stuk rustiger.

Maar hoe ziet die knop er uit?

image

Een simpele Apply now (ik wacht nog altijd op een knop Apply tomorrow) knop opent een verzameling iconen van sociale netwerken en online opslaglocaties voor een cv waaruit de sollicitant een keuze kan maken. Die Apply with CV is ongetwijfeld Textkernel’s eigen cv-extractor en helemaal als laatste hebben we het ‘ouderwetse’ sollicitatieformulier.

Wat ik het meest interessant vind zijn de zegeningen van de aggregatieknop, volgens Textkernel:

Increase the candidate experience with a fast and easy application process

Increase your conversion rate on applications (up to 300%)

Applications are optimally stored in your CV database

Easy to integrate in a mobile environment

De user experience is in ieder geval niet meer naar de knoppen (met dank aan Bas Westland voor deze intended pun) maar of de bovenstaande keuzevrijheid tot een fast and easy application process gaat leiden is misschien wel wat voorbarig. Met deze aggregatieknop kan een kerstboom aan sollicitatieknoppen worden vermeden en dat geeft zonder enige twijfel een aanzienlijk rustiger beeld voor de bezoeker. Maar er zal nog steeds gekozen moeten worden, het keuzemoment wordt alleen een stap verplaatst.

En ik vraag me af op hoeveel praktijkgevallen Textkernel haar 300% verbetering van de conversie baseert. Ik schat in dat Textkernel hier de vergelijking met een uitgebreid sollicitatieformulier (bestaand uit meerdere pagina’s?) maakt. De ervaringen met de Apply with knop van LinkedIn waren namelijk helemaal niet zo fantastisch. Maar als er werkelijk en conversieverbetering van 300% wordt gehaald zullen de knoppen als warme broodjes over de digitale toonbank vliegen.

Verder is er een opvallend verschil tussen onderstaande twee alinea’s:

With the “Apply with” widget by Textkernel, your candidates can apply with 1 click and you will still receive all information automatically in the structure of your database.

Long forms scare good candidates. To prevent this, Textkernel developed the “Apply with” widget. With this widget you can give applicants the possibility to apply with a profile of choice and you will still receive structured information.

De eerste alinea spiegelt het leven na de Apply with knop van Textkernel iets fraaier voor dan de tweede. Want bij de eerste alinea hoef ik niets te doen om de data mijn database in te krijgen, bij de tweede alinea is er wel werk aan de winkel om de gestructureerde informatie vervolgens te converteren naar de structuur voor mijn database. Een duiveltje in de details…

Als laatste mis ik de Apply with knoppen van Monster en Indeed in bovenstaande iconenverzameling. Maar misschien wil Textkernel geen world domination met haar aggregatieknop?

Met deze introductie zet Textkernel weer een kleine en voorzichtige stap richting een meeromvattende recruitment oplossing. Het blijft lastig om te laveren tussen leverancier van technologie en eeen leverancier van een oplossing  zoals een ATS.

Aangezien het al meer dan een jaar geleden is dat ik een aggregatorknop aan zag komen, is het tijd om een aan de actualiteit aangepaste wens te uiten: wanneer krijg ik als recruiter niet alleen een cv in mijn database geschoten maar ook de url’s van de online footprint van een kandidaat? Scheelt me weer bakken Googlen… En moeten we daar weer een jaar op wachten?

Geef een reactie

4 Comments