Verslag Sourcecon Denver 2014, deel 1

Logo SourceconSourcecon is hèt event voor Sourcers en vindt 2x per jaar plaats in Amerika. Ik mocht aanwezig zijn in Denver (Colorado) op 1 & 2 oktober. Zo’n 500+ Sourcers bezochten dit 2-daagse event. Veelal bestaande uit Amerikanen, maar ik heb verder ook Sourcers uit de UK, Australië en Singapore ontmoet. Als enige Nederlander was ik aanwezig.

De aftrap werd gedaan door Jeremy Roberts, Editor/Director van Sourcecon. Hij nam ons mee in ‘The State of Sourcing (and SourceCon) 2014’. Na een korte introductie waarin Jeremy uitlegt dat de kracht van de Sourcecon community zit in het delen van kennis om onszelf te ontwikkelen als Sourcers, kwam hij met de volgende feiten (vanuit een uitgebreide Amerikaanse survey):

  • Sourcing & Recruiting teams worden steeds groter (52% van deze afdelingen zijn gegroeid in aantallen);
  • De definitie van een Sourcer is door de jaren heen flink veranderd;
  • Nieuw probleem: Hoe organiseren we de enorme hoeveelheden beschikbare data en hoe gaan we hier mee om richting potentieel talent;
  • Wekelijks gebruiken Sourcers met name hun persoonlijke LinkedIn account, LinkedIn Recruiter en Twitter en Facebook. De people aggragators als Dice, Entelo en TalentBin zijn sterk in opkomst;
  • LinkedIn is voor Recruiters & Sourcers het meest succesvolle kanaal. Facebook is flink gestegen van succesvol gebruik van 4% in 2013, naar 20% in 2014. Zou dit komen door Facebook Graph Search? Facebook Graph Search werkt voor mij erg goed als cross reference tool!;
  • Sourcers verdienden in 2014 meer dan Recruiters.

De basis voor het succesvol zijn als Sourcer bestaat volgens Jeremy uit de volgende zaken:

  • Begrijp internet taxonomy;
  • Word een Master in Boolean Search;
  • Master interne databases (je eigen ATS!);
  • Zorg dat je telefonische job sales in orde is (sell the job!);
  • Deepdata recruitment (leer om te gaan met data en metrics om de juiste beslissingen te nemen);
  • Een goede Sourcer is een goede communicator en omarmt de juiste Api’s voor sourcing, gebruikt Custom Search Engines, diverse bookmarklets om zijn efficiency te vergroten en leert om te gaan met webscaping.

Ik herken de zaken die Jeremy benoemt. Een goede Sourcer moet natuurlijk in staat zijn om de juiste boolean strings te kunnen maken, doet zijn research voorafgaand aan het daadwerkelijk vinden en benaderen van het juiste talent en is in staat de job te verkopen aan een potentiele kandidaat. Eens te meer ben ik er weer achter gekomen dat Recruiters/Sourcers research moeten doen naar hun doelgroep, alvorens ze gaan werven.

Ik deel graag mijn kennis over dit Sourcecon event. Op 28 oktober van 16:00 – 18:00 uur organiseer ik een Meet-up. Locatie: TalentMapper (Computerweg 11, Utrecht). Wil jij er bij zijn? Mail dan naar marcel@talentmapper.nl

Dit gastblog is geschreven door Marcel Rietveld,Talent Sourcer en Managing partner van TalentMapper.

Geef een antwoord

2 Comments