Eind vorig jaar ontving vergelijkingssite van werkgevers Glassdoor $50 miljoen, naar eigen zeggen met de volgende bedoelingen:
To Expand Globally And Support Recruiting Platform Growth
Tot op heden heb ik echter niets gezien van die wereldwijde expansie, maar dat is nu verleden tijd. Want Glassdoor is neergestreken in… Frankrijk! Frankrijk? Jawel, Frankrijk:
Glassdoor […] is expanding its European presence with the launch of its free French language site […]. This is the company’s first non-English implementation and follows the opening of a Glassdoor office in London to support the company’s expansion in Europe.
Voilà. Maar waarom in hemelsnaam Frankrijk?
Daar zegt Glassdoor’s CEO Robert Hohman het volgende over:
Our mission is to help people everywhere find the jobs and companies they love. By introducing a French-language site and apps [iOS and Android], we can empower our French members with better information to help them successfully navigate through their careers
Daar worden we dus niet veel wijzer van, afgezien van enige hyperbole die Hohman per direct vergeven is. Er is echter ook nog iets van een cijfermatige onderbouwing:
According to the Federal Reserve of Economic Data, French employees spend 1,476 hours a year at work. However, 32 percent of French employees report that their jobs are below their expectations set during the interview process […]. Given all the time employees spend at work and away from family and friends, landing a job that is different than what one expected can be a costly mistake.
Is de prioriteit van Glassdoor’s uitrol naar andere landen het aantal uren per jaar die werknemers doorbrengen op kantoor? Of is het percentage ontevredenheid tussen verwachting en realiteit van een baan het criterium? Het is mij allemaal niet duidelijk.
Frankrijk is een grote markt, maar waarom dan niet eerst naar Duitsland gegaan? Waar het aantal gewerkte uren per jaar volgens mij aanzienlijk hoger ligt en baantevredenheid zeker niet hoger ligt dan in Frankrijk. En waar de werkloosheid minder dan de helft van Frankrijk is dus waar de meerwaarde van Glassdoor in potentie veel hoger is.
Of Nederland, waar het gebruik van sociale netwerken (en laten we Glassdoor maar met enige flair een professioneel sociaal netwerk noemen) ongekend hoog is. En waar de enkele resterende vergelijkingssites voor werkgever praktisch smeken om uit hun lijden verlost te mogen worden.
Als laatste nog even dit feitje:
As of today, Glassdoor offers French job seekers well over 100,000 job listings and first-hand insights into more than 3,000 employers in France, including leading employers such as Airbus, BNP Paribas and TOTAL.
Altijd goed om te weten.
O ja, zo ziet de Franse versie van Glassdoor er uit:
Wouter
says:Mijn verklaring zou zijn dat de Duiste markt met Kununu al een Glassdoor-variant heeft. In Frankrijk ben ik nog geen variant tegengekomen. Daarnaast zit Glassdoor ook in Canada, maar dat komt door de tweetaligheid niet echt van de grond. Door te vertalen naar het Frans en zich gelijk in FR te introduceren pakken ze zo twee landen in één klap. En de CEO bakt vervolgens een prachtig marketing verhaaltje om zijn Technische- en Implementatie kosten-baten analyse enigszins te verbloemen.