ManpowerGroup laat een zeer fraai derde kwartaal zien

Logo en logotype ManpowerGroupOp 21 oktober publiceerde ManpowerGroup traditiegetrouw als eerste grote uitzender de financiële resultaten over het afgelopen kwartaal. En het is een buitengewoon goed derde kwartaal gebleken. Desondanks heeft CEO Jonas Prising een enigszins gemengde boodschap:

Our third quarter results were strong, with solid revenue and profit growth in the majority of our operations and brands.  While the economic recovery has recently become more choppy in some markets, we are still seeing growth opportunities and I am confident we are well positioned to deliver unique value to our clients in these uncertain times.

In deze positief klinkende alinea zit een duidelijke waarschuwing; ManpowerGroup constateert een choppy recovery in sommige markten. Wat zou dat betekenen voor het vierde kwartaal van deze uitzender?


Het financiele plaatje
De omzet- en marge-ontwikkeling sinds 2007 ziet er als volgt uit:

ManpowerGroup: Omzet en brutomarge, Q1 2007 – Q3 2014

ManpowerGroup: Omzet en brutomarge, Q1 2007 – Q3 2014

Het gaat crescendo met de omzetontwikkeling van ManpowerGroup, zoveel is per direct duidelijk. Maar waar het aanzienlijk minder crescendo mee gaat is natuurlijk de brutomarge. Want hoewel de omzetten weer richting de volumes van voor de financiële crisis stijgen, blijf de brutmarge steken op een bijzonder laag niveau. Heeft ManpowerGroup marge ingeleverd voor meer omzet? Niet erg waarschijnlijk. De grafiek laat een waterscheiding zien, de marges van voor de financiële crisis zullen ‘nooit’ meer de marges van na de financiële crisis zijn. De gouden tijden voor de uitzenders lijkt voorbij. En dat betekent meer met minder doen, en dus ook verdergaande automatisering.

Europa laat een (veel) beter beeld zien
Het segment Zuid-Europa laat een omzetstijging van5% (5% constant currency) zien ten opzichte van Q3 2013, met de volgende onderverdeling:

image

Omzetontwikkeling geselecteerde landen regio Zuid-Europa, Q3 2013 vs. Q3 2014. Bron: ManpowerGroup

Spanje groeit als een krankzinnige, maar draagt natuurlijk maar voor een zeer beperkt deel bij aan de omzet. Daarentegen boekt ManpowerGroup nauwelijks omzetgroei in Frankrijk terwijl dat land juist wel een grote bijdrage levert. Italië bungelt daar een beetje tussenin.

Noord-Europa komt uit op groei van 7% (6% constant currency), met de volgende onderverdeling:

image

Omzetontwikkeling geselecteerde landen regio Noord-Europa, Q3 2013 vs. Q3 2014. Bron: ManpowerGroup

Een wisselend beeld. UK laat een enorme groei zien terwijl de Nordics krimpen, Duitsland nauwelijks groeit en Nederland er weer goed uitziet. Hoe gevarieerd wil je het hebben?

Geen al te fraai Q4 2014
Voor de omzetontwikkeling in het vierde kwartaal van 2014 is ManpowerGroup  behoorlijk terughoudend:

image

Omzetontwikkeling voor het vierde kwartaal van 2014. Bron: ManpowerGroup.

ManpowerGroup verwacht met name problemen in Zuid-Europa, hoewel ook Noord-Europa alweer in de gevarenzone lijkt te komen. Europa stevent volgens ManpowerGroup dus blijkbaar weer af op een recessie. 

Geef een antwoord

3 Comments