CTB Flex heet voortaan Pivoton. Dus…?

Logotype PivotonVorige week werd bekend dat CTB Flex, in de flexwereld vooral bekend als leverancier van de verloningssoftware FMS, is overgenomen door Clarissima Capital, een investeringsmaatschappij. En dat niet alleen, de naam CTB Flex verdwijnt om plaats te maken voor Pivoton. Nu is een naamswijziging in de B2B wereld niet zo dramatisch als in de B2C wereld, maar CTB Flex was toch wel een begrip in de flexmarkt. Een begrip dat gelijk stond aan degelijkheid, betrouwbaarheid en stabiliteit. De nieuwe eigenaars willen met deze nieuwe naam hier blijkbaar afscheid van nemen, getuige de volgende uitleg op de site:

Pivoteren is het bewegen om een steunpunt in het midden. Het logo en de naam staan symbool voor voorwaarts gaan, veranderen in tijd met behoud van de solide basis.

De welbekende pivot in startup-land staat gelijk aan uithuilen en opnieuw beginnen, niet bepaald een vooruitzicht waar klanten van CTB Flex, pardon Pivoton, op zullen zitten te wachten. Maar uit het persbericht blijkt dat het met die pivot wel mee zal vallen en dat de focus nog meer op de reeds ingezette strategie komt te liggen.

Onder de nogal pretentieuze titel Digitale revolutie in flexmarkt spreekt het persbericht over de grootste IT ergernis bij uitzenders en inleners (een groot aantal niet gekoppelde softwaresystemen) en de oplossing die Pivoton hiervoor gaat bieden (een module die alles snel en beheersbaar koppelt). Dat klinkt als de ‘oude’ strategie van CTB Flex om via web services een veel eenvoudiger ontsluiting mogelijk te maken, maar nu blijkbaar met meer focus:

Dankzij de financiële injectie van Clarissima Capital wordt achter de schermen namelijk hard gewerkt om de grootste IT-ergernis bij uitzenders en inleners op te lossen: een module die alle softwaresystemen snel en beheersbaar aan elkaar koppelt.

En daarmee gaat Piviton dit bieden:

Met deze PaaS solution (Platform as a Service) maken we het mogelijk om alle software in workflows met elkaar te laten samenwerken. Het platform verbindt namelijk de negentig meest gebruikte systeemintegraties in de uitzendmarkt met elkaar, zoals Vendor Management Systemen, ERP systemen, vacaturebanken en communicatie met overheidsinstanties zoals UWV en De Belastingdienst. Alle functionaliteiten en data worden op een eenduidige manier via één front-end toegankelijk aan intercedenten, klanten en flexwerkers. Zo’n oplossing bestaat in de uitzendmarkt nog niet.

Ergo: Digitale revolutie in de flexmarkt. Maar dan wel een digitale revolutie die ook al voor de financiële injectie en de naamsverandering allang in gang was gezet. Er hangt overigens wel een einddatum aan al dat harde werken achter de schermen:

Het platform verwelkomt binnenkort zijn eerste
launching customer en gaat rond juli van volgend jaar live.

Voor iedereen die zich met deze ‘pivot’ zorgen maakt over de continuering van de bestaande diensten is er reden tot opgelucht ademhalen:

Naast deze nieuwe PaaS solution blijft Pivoton overigens ook nog gewoon doen waar het al jaren marktleider in is: een software-oplossing leveren voor de verloning en facturering van flexarbeid.  

Pfoei, dat is en opluchting!

Zou Clarissima Capital mogelijkheden zien om Pivoton ook internationaal te positioneren? En dan natuurlijk alleen die Rosetta module die “alles met alles” koppelt? Want hoeveel groeipotentieel ziet deze investeringsmaatschappij binnen de Nederlandse markt? Dat wordt uit het persbericht niet duidelijk, er is alleen deze informatie te vinden:

We richten ons op begrijpelijke softwarebedrijven met een helder groeiplan en een duidelijk toekomstperspectief.  Met onze kennis, ervaring en financiële middelen moeten die vervolgens kunnen uitgroeien naar een positie als marktleider of deze positie verstevigen.

Daar klinkt dan ineens weer heel weinig ambitie uit, wat nogal in tegenspraak is met die ronkende titel Digitale revolutie in flexmarkt.

We zullen het moeten afwachten. Ik ben benieuwd.

Geef een antwoord