Monster stelt ook in derde kwartaal teleur, Iannuzzi stapt op als CEO

Monster vlagHet is een gebarsten plaat aan het worden, Monster moet voor de zoveelste keer teleurstellende kwartaalcijfers rapporten. Na alle hoopla rondom de nieuwe campagne Find better blijft er onder aan de streep een slechter resultaat staan in vergelijking met het derde kwartaal van vorig jaar. Hoe is het toch mogelijk? De partij die eens de markt dicteerde is niet eens meer een dinosaurus, maar slechts het vermoeden daarvan.

Het is Salvatore Iannuzzi (CEO, chairman en president Monster) die als de eeuwig gebarsten plaat weer eens hetzelfde zegt:

Our third quarter results were better than expected, particularly in North America, […]. We introduced TalentBin by Monster, Monster Twitter Cards and Talent CRM in North America in July and in our top tier European countries in October. These exciting new products have been well received by the market and are gaining traction. We plan to continue building on this momentum by introducing more innovative new products in North America and Europe over the next few quarters.

Iannuzzi heeft al eerder nieuwe producten de hemel in geprezen met woorden als well-received en gaining traction. Maar dat heeft zich tot op heden niet vertaald in stijgende omzetten. En als we dat dan even afzetten tegenover LinkedIn dan schieten de tranen je spontaan in de ogen. Want dat bedrijf weet kwartaal na kwartaal groeiende omzetten te rapporteren. Omzetten die ook nog eens steevast boven de verwachtingen van de financieel analisten uitkomen.

 

Wat doen Iannuzzi/Monster verkeerd? De makkelijkse tegenvraag is bijna: Wat niet? Maar dat is te makkelijk al komt het volgens mij zeer dichtbij de werkelijkheid. Want alle initiatieven die Monster in de laatste jaren heeft ontplooid zijn op een relatieve deceptie uitgelopen. En daarmee bedoel ik dat het misschien niet volledig heeft gefaald maar dat het evenmin de (ongetwijfeld overspannen) verwachtingen heeft waargemaakt. SeeMore, 6Sense en vooral BeKnown zijn even zovele teleurstellingen geweest. Gaan TalentBin, Twitter Cards en Talent CRM het tij keren? Onwaarschijnlijk. En dat lijkt niets met de eventuele kwaliteit van de initiatieven te maken, binnen Monster is het blijkbaar onmogelijk om iets tot een succes te maken.

Je komt dan automatisch op het C-level uit, en de constante factor daarbinnen is Iannuzzi. De man die aan het hoofd van Monster heeft gestaan sinds het aandeel Monster tegen de $60 deed. Ondertussen staat het aandeel Monster onder de $4… Het is op een haartje na een pennystock geworden. Waarmee Iannuzzi aan het hoofd heeft gestaan van een gigantische waardevernietiging. Ondertussen is de marktwaarde van Monster ruim onder de $400 miljoen gezakt. LinkedIn is nu bijna $30 miljard waard. Het is bijna niet voor te stellen.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat Iannuzzi met de presentatie van de kwartaalcijfers ook zijn aftreden als CEO bekendmaakte. Vreemd genoeg wordt daarbij de volgende reden opgegeven:

Mr. Iannuzzi, who has stepped down for personal reasons, will continue to serve as a Director and Non- Executive Chairman of the Board.  In this role, he will assist the Company in the implementation of the strategic plan that the Company has adopted and announced to shareholders.

Iannuzzi wordt als CEO opgevolgd door Timothy Yates, ook al een oudgediende. Er lijkt daarmee geen koersverandering te verwachten, ook getuige de woorden van Yates:

I look forward to continue working with Sal and my long time colleagues as we continue to implement our new strategy. […] We appreciate Sal’s leadership in the development and implementation of our strategy, which is designed to bring together all the people and all the jobs with end-to-end solutions to attract, engage and deliver candidates for our customers.  We are excited to see the success of the strategy which Sal pioneered.  We value the continued help that Sal will be providing in his new role as non-executive chair.

Voor Monster’s aandeelhouders is het te hopen dat deze warme woorden slechts voor de bühne zijn bedoeld. Want zonder een stevige koerswijziging lijkt er weinig toekomst meer in het bedrijf te zitten.

Geef een reactie

2 Comments