Een verademing, het interview van Toine Al met Sjoerd Gunnewijk over strategisch HR-beleid. Geen gezwijmel over Big Data en HR-metrics. Geen strategische aanlijning van personeel. Geen wapenwedloop in de oorlog om talent. Geen greenwashing. In plaats daarvan een geloofwaardig verhaal, over vertalen van beleid, verantwoordelijkheid naar medewerkers, reële verwachtingen.
In een veld waarin men nogal eens vergeet dat datasets niet beter worden als ze groeien, dat productiviteit niet toeneemt als je focust op strategisch kwantificeren ten koste van tactisch kwalificeren, dat oorlog voor talent eigenlijk oorlog is tegen angst voor het onbekende, dat een eerlijk verhaal duurzamer is dan een duurzaam verhaal eerlijk, is een interview als dit superieure employer branding.
Nu alleen nog dat ‘join 80,000 brilliant people’ schrappen van de Careers at BP pagina.
(full disclosure: enige jaren bestierde ik in het weekend, ’s avonds, BP Helvoirt, als bijbaan; mijn visie op het interview kan gekleurd zijn door mijn uiterst, uiterst positieve herinneringen aan die tijd, waarin ik (zeer lokaal) als pompbediende bekend stond om mijn briljantie en zeker niet om mijn productiviteit)