LinkedIn: Q4 is voortzetting van de zegereeks

LinkedIn icoonLinkedIn heeft in het laatste kwartaal van 2014 zichzelf wederom overtroffen, met een omzet van $643 miljoen. Het bedrijf lijkt onverwoestbaar onder de leiding van Jeff Weiner die in het persbericht daarom terecht triomfantelijk stelt:

The fourth quarter capped another successful year for LinkedIn, which was marked by steady member growth and strong financial results. We continued to make significant progress against a number of multi-year, strategic initiatives including mobile, jobs, content, and global expansion

En daar is geen woord van gelogen.

De omzet van LinkedIn kent drie segmenten; Premium Subscriptions (betalende ‘members’), Marketing Solutions(advertenties) enHiring Solutions (de recruitment oplossingen van LinkedIn die tegenwoordig als Talent Solutions door het leven gaat). Als we kijken naar de procentuele bijdrage per segment aan de omzet van LinkedIn over de afgelopen jaren dan krijg je dit beeld:

%bijdrage aan de omzet per segment (voortschrijdend jaargemiddelde), Q1 2009 – Q4 2014. Bron: LinkedIn

%bijdrage aan de omzet per segment (voortschrijdend jaargemiddelde), Q1 2009 – Q4 2014. Bron: LinkedIn

Heeft LinkedIn een piek bereikt met het omzetaandeel van Hiring Solutions? Het lijkt er wel op nu  voor het eerst sinds LinkedIn is begonnen met het rapporteren van haar cijfers dat er daling van het aandeel van Hiring Solutions in de totale omzet wordt getoond. En hoewel de daling nauwelijks waarneembaar is, vat de bijdrage van Hiring Solutions wel terug naar het niveau van het 4e kwartaal van 2013. Opmerkelijk. Minstens zo opmerkelijk is natuurlijk de groei van Marketing Solutions, tot dusverre en segment dat in de totale omzet een steeds kleiner deel uitmaakte. Het wordt interessant om te zien of deze trends zich in de komende kwartalen verder zullen ontwikkelen.

Omzet per member
De hiervoor gesignaleerde dominantie van Hiring Solutions kan ook op een andere manier gevisualiseerd worden; door de omzet per ‘member’ te berekenen voor elk van de drie componenten. En dat levert het volgende beeld op:

Omzet per ‘member’, Q1 2009 – Q4 2014. Bron: LinkedIn

Omzet per ‘member’, Q1 2009 – Q4 2014. Bron: LinkedIn

Onderrtussen weet LinkedIn $1,85 per ‘member’ om te zetten en de stijging duurt maar voort. Waar ik in het derde kwartaal van 2013 nog uitging van ‘peak revenue’ is het nu zomaar mogelijk dat LinkedIn zelfs $2,00 per ‘member’ kan gaan verdienen. De huidige omzet per ‘member’ is maar liefst 300% meer dan in Q1 2009, het eerste kwartaal waarover LinkedIn ooit gedetailleerde cijfers rapporteerde.

Omzetontwikkeling voor Q1 2015
Ter afsluiting ook nog even de guidance van LinkedIn voor het eerste kwartaal van 2015:

image

De verwachte omzet voor het eerste kwartaal is indrukwekkend, maar minstens zo indrukwekkend is de verwachte omzet over heel 2015. En als LinkedIn haar traditie van het overtreffen van haar eigen guidance ook in 2015 doorzet kan het weleens zo zijn dat het bedrijf in 2015 de grens van $3 miljard omzet gaat doorbreken. En bedenk dan dat LinkedIn in 2009 een omzet van $120 miljoen boekte. Indrukwekkend.

Geef een antwoord