Recruitment als business partner
Een toffe recruiter heeft businesspartner op zijn kaartje staan en heeft niet alleen onwaarschijnlijk veel kennis van het werven van mensen van buiten, hij ziet ook regelmatig business opportunities in de eigen organisatie. Bijvoorbeeld doordat hij nauwgezet alle relevante ontwikkelingen in de wetenschap volgt. Neem het jongste onderzoek van ROA over oudere werknemers. Het bevat drie tips waarmee recruitment kan scoren bij de business en tegelijkertijd kan werken aan employer branding. Aflevering twee van de serie recruitment prevention.
1. Langer laten doorwerken
Je merkt het niet als je met ze praat, maar ouderen kunnen niet goed nadenken. Dat heeft lichamelijke oorzaken, maar het komt ook doordat ze van werkgevers niet mogen studeren. Omdat ze dat niet trekken gaan ze vroeg met pensioen. Dat is jammer, want ze zijn productiever dan jongeren. De oplossing is gelukkig eenvoudig. Als werkgevers tegen ouderen zeggen dat ze mogen studeren, dan gaan ze later met pensioen. Echt laten studeren hoeft niet, zegt ROA, als je maar zegt dat het mag. Verwerk opleidingsmogelijkheden voor ouderen in je employer brand.
2. Productiever maken
Ja, hadden we maar eerder geweten dat opleiding beloven ouderen langer aan het werk houdt. Tot nu toe probeerden we het werkleven van ouderen te rekken door ze te ontzien. Door ze vrije dagen te geven in ruil voor extra jaren. ROA leert echter dat ze die extra dagen aan heel andere zaken besteden dan aan het rekken van hun werkleven. Die vrije dagen moeten ze dus inleveren. Niet spijbelen, gewoon aan het werk, net als iedereen. Dit levert tientallen miljoenen per jaar op. Verwerk employability in je employer brand.
3. Eerlijk belonen
ROA toont aan dat er geen reden is geweest om ouderen vrije dagen te geven, anders dan het feit dat ouderen oud zijn. Arbeidsvoorwaarden gebaseerd op leeftijdsdiscriminatie zijn nietig. Je kunt de in de afgelopen jaren onterecht genoten vrije dagen van je seniore collega’s dus zonder rechterlijke tussenkomst terug laten vorderen. Ook dit loopt in de miljoenen, alleen gaat het hier niet om toekomstige besparingen. Verwerk eerlijk belonen van ouderen in je employer brand.
Waarschuwing
Het intern werven van ouderen, het zogeheten just-in-time recruitment, geeft recruiters de kans zich als business partner op de kaart te zetten. Maar let op, ROA geeft een waarschuwing mee. Als je raakt aan de verworven rechten van oudere, mannelijke ámbtenaren, dan procederen deze jou met je eigen middelen plat. Met die groep moet je dus uitkijken. Verder, gogogo!
Dirk Goossens
says:Altijd sneu als bloggers op hun eigen blog reageren. Soit. Het gaat om de bescherming van onze seniore medemens. Uit onderzoek uit 2007, waarvan ik net pas kans zag kennis te nemen, blijkt “retirees had a 51% increase in all-cause mortality”.
https://aje.oxfordjournals.org/content/167/5/561.short
Hoor ik iemand roepen dat zorgverzekeraars salarissen van ouderen moeten gaan betalen?