Autoverkopen in januari 2015: Grieks alarm?

Een belangrijke indicator van de gezondheid van de consument en daarmee van de gezondheid van de economie is het aantal verkochte nieuwe auto’s. En in de afgelopen maand is het beeld bij de PIIGS-landen overwegend positief:

Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, januari 2008 – januari 2015. Bron: ACEA

Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, januari 2008 – januari 2015. Bron: ACEA

Waar de resultaatontwikkeling tot en met december er nog op leek te duiden dat het herstel van Ierland stagneerde, is met de ontwikkeling van afgelopen maand duidelijk dat Ierland een schokkerig herstel toont. Van de PIIGS-landen doen Spanje, Ierland en Portugal het goed en zijn Italië en Griekenland min of meer gestagneerd. Waarbij Griekenland voor de tweede keer in drie maanden tijd een daling in de trendlijn laat zien.

Maar laat ik tevens stilstaan bij een aantal kernlanden van de Eurogroep, en dan met name ons eigen land. Want daar is het helemaal niet pluis:

Trendlijn autoverkopen kernlanden op basis van 12-maands gemiddelde, januari 2008 – januari 2015. Bron: ACEA

Trendlijn autoverkopen kernlanden op basis van 12-maands gemiddelde, januari 2008 – januari 2015. Bron: ACEA

Kijk nou eens! De trendlijn voor Nederland laat zomaar een klein herstel zien na een jaar van  vrijwel onafgebroken daling. Gaan we in 2015 een verbetering van de nieuwe autoverkopen zien? Eerlijk gezegd heb ik geen idee. Misschien is het goed om even rustig af te wachten op de ontwikkeling van de trendlijn in komende maanden. Frankrijk laat een kleine verbetering zien terwijl Duitsland akelig dicht naar de 0% toe kruipt. Daar lijkt het in ieder geval echt de goede kant op te gaan.

Geef een reactie

1 Comment
  • Dirk Goossens
    says:

    Los van de aantrekkende economie, de toegenomen mogelijkheden voor (subprime)financiering, de gedaalde prijzen van auto’s en nog zo wat perifere zaken laat de consument zich leiden door de benzineprijs. Deze is laag. Dus gaan we kopen.