Op sociale netwerken wordt druk geadverteerd en ook de vacatures hebben al lang hun weg gevonden naar de verschillende sociale netwerken. Bij mijn werk zie ik dan ook veel recruiters en marketeers die druk meten en denken te weten. Er worden veel ratio’s bijgehouden en conversie is king. Nu is het goed samenstellen van doelgroepen lastig maar vaak wel de sleutel tot minder kosten per conversie. Deze blog gaat iets dieper in op een aantal tools en audiences.
Audiences zijn meer dan wat wij toehoorders zouden noemen. Een audience is meer de wens dan de gedachte. In de marketing bij social media is een audience het lijdend voorwerp van onze advertentie of boodschap. De meeste sociale netwerken waar advertenties op geplaatst kunnen worden kennen in hun systeem wel een manier om je doelgroep af te stemmen op wie je wil bereiken. Door te kiezen voor allerlei eigenschappen maakt de adverteerder of vacature plaatser een selectie van wie de advertentie te zien krijgt, zodat de conversie geoptimaliseerd kan worden.
Hieronder een voorbeeld bij Linkedin
Sommige netwerken (Facebook,Twitter) gaan een stap verder door de mogelijkheid te geven een eigen bestand te uploaden. Database marketing komt dan om de hoek kijken. Facebook kent de zogenaamde “Custom Audience” en met de power editor kan je een bestand uploaden. Ook Twitter kan in de advertentie tool een bestand uploaden. Een bestand dat bijvoorbeeld op basis van remarketing (mensen die bijvoorbeeld al een keer de website of een vacature hebben bezocht op een website) kan worden gemaakt. Dit werkt dan vergelijkbaar met wat bij Google adds “Google AdWords remarketing” heet.
Deze week liep ik tegen een tool aan die nu in ieder geval kan helpen met het vinden van een goede audience op Twitter. My Social Database is een tool die kan helpen bij het managen van je Twitter account maar die ook op Twitter toegang kan geven tot verschillende audiences. Dit kunnen standaard audiences zijn die door My Social Database zelf worden onderhouden en gemaakt, maar ook kan men een customised audience maken. Hier een voorbeeld van de standaard audiences.
Zoals ik al noemde kan met My Social Database ook een eigen audience worden gemaakt. Met de tool en expertise van My Social Database wordt dan een customised audience gemaakt die als bestand kan worden geupload in Twitter voor de vacature of advertentie.
Als proef hebben we even gekeken naar hoe bijvoorbeeld secretaresses konden worden bereikt en ik was onder de indruk. Graag zou ik een POC doen bij een klant om te zien of de kosten van de tool snel worden terug verdiend door de resultaten van het gebruik van een audience.
Natuurlijk heb ik nog wel wat te wensen over. Zo zou het mooi zijn als ook de informatie van andere sociale netwerken zou worden gekoppeld aan de twitter data. Met de combinatie van data uit alles wat op internet over mensen is te vinden, kan de mooiste audience worden opgebouwd. Kijk, nu krijgen we de contouren van een social database die zijn weerga niet kent. Met de combinatie van My Social Database en de data uit andere sociale netwerken zou er een extreem krachtige tool kunnen worden gemaakt die de prachtigste audiences zou kunnen maken waar iedere recruiter mee kan scoren.