Indeed heeft een zeer goed 2014 achter de rug

Monster lijkt zo’n beetje de enige online recruitment partij die niet in staat is om in een groeiende economie en groeiende omzet te laten zien. Dice, LinkedIn en XING hebben allen fraaie tot zeer fraaie groeicijfer laten zien terwijl Monster over 2014 niet verder kwam dan een omzetkrimp van bijna 5% ten opzichte van 2013.

En om de aftakeling van het eens dominante online recruitmentbedrijf in een nog schrijnender perspectief te plaatsen is er ook nog eens de enorme groei van vacature-aggregator Indeed. Laatstgenoemde heeft namelijk een wel zeer goed 2014 achter de rug waarbij de omzet met ruim 85% is gestegen ten opzichte van 2013. Zoals bekend is Monster (evenals LinkedIn overigens) ook begonnen met het aggregeren van vacatures.

Over deze beweging van Monster zei ik een jaar geleden het volgende:

Monster Reach betekent dat Monster voortaan een vacature-aggregator wordt. Inderdaad, Monster gaat de strijd aan met Indeed (en anderen), zo’n 5 jaar te laat. Volgens Monster hebben ze al heel veel vacatures verzameld. Alsof dat een kunst is… De kunst is om traffic voor die vacatures te verzorgen, ongeacht of de vacatures op Monster staan of ergens anders. En die kunst beheerst Indeed tot in haar vingertoppen terwijl Monster alle SEO-inspanningen in de afgelopen jaren juist aan Indeed heeft overgelaten. Ik ben heel benieuwd hoe Monster denkt dit alles om te draaien met Monster Reach. Verder gaat Monster nu ineens een pay-per-click model aanbieden. Dit alles onder de illusie dat hiermee een bredere markt bediend kan gaan worden.

Het ia nog altijd onduidelijk in hoeverre deze verandering een eroderend of juist een vermeerderend effect op de omzet van Monster zal gaan hebben. Zolang Monster geen omzetontwikkeling per onderdeel van haar nieuwe strategie geeft zal dat ook altijd onduidelijk blijven. Hoewel dan eigenlijk wel kan worden aangenomen dat de nieuwe strategie (wederom) geen succes is geworden.

Geef een antwoord

3 Comments
  • Dirk Goossens
    says:

    Een kleine bloemlezing uit bovenstaande:
     
    Whether you’re looking for a new job or researching employment opportunities
     
    op transparante gerichte wijze een totaalaanbod aan vacatures te verspreiden binnen relevante doelgroepen
     
    Kostenefficiënt gebruik van tools schaalvoordeel oplevert op basis van meetbare en hogere conversie
     
    MegaJobs onderscheidt zich door haar engagement met baanveranderaars. Kandidaten kunnen in een handomdraai .. het CV-profiel verrijken met … informatie van … Hyves. Hiermee wordt het CV meer in een relevante context geplaatst en kunt u bij uw uitnodigingen een verdiepingsslag maken. 
     
    Waar halen ze het vandaan?

    • Marc Drees
      says:

      Flipdog was inderdaad (te) vroeg met het beseffen welke waarde het aggregeren van vacatures zou kunnen hebben. Geheel in de stijl van Monster hebben ze Flipdog overgenomen om het vervolgens dood te knuffelen. Met de opkomst van de 2e generatie aggregatoren (met name Indeed en SimplyHired als vlaggedragers) is er een nieuwe niche ontstaan die een eroderende werking heeft op vacaturesites/de waarde van een vacatureplaatsing. Geen wonder dat vacaturesites proberen te diversificeren (deels een vlucht naar voren) en daarbij ook proberen het model van de aggregatoren toe te passen. Ik ben zeer benieuwd wat dat voor de bottom line van Monster gaat betekenen

  • Dirk Goossens
    says:

    5 jaar te laat?
     
    Volgens mijn gegevens was Monster 5 jaar te vroeg, met het verwerven van top 5 recruitmentsite Flipdog van Whizbang! In die tijd bestond Megajobs zelfs nog niet.
     
    Tegenwoordig zijn Flipdog.com (Powered by Monster) en Megajobs.nl, toevalligerwijs, aan het strijden om de miljoenste plaats op Alexa. Ze doen dat allebei met een eigen visie om van te smullen (mits je fijnproever bent):
     
    About FlipDog
    FlipDog is a great place to find jobs and advance your career. Whether you’re looking for a new job or researching employment opportunities, FlipDog allows you to quickly search and find the information you need most. And since FlipDdog is powered by Monster you’ll have access to the largest database of jobs and the most helpful career development tools. 
     
    Over Megajobs
     
    Al 10 jaar eigenzinnig
     
    Sinds 2004 ondersteunt MegaJobs online zowel kleine als grote bedrijven in hun wervingsbehoefte. MegaJobs is oorspronkelijk ontwikkeld door de oprichters van Jobnews, welk medium werd geacquireerd door Wolters Kluwer in 2001. Het omzetten van dit succesvol leertraject in een alternatief voor e-Recruitment betekent in deze tijd vooral aansluiting zoeken en houden bij bedrijven waarvoor:

     
    Prijs en kwaliteit samen gaan in innoverende markten.
    Budgettair verantwoord een afgewogen wervingsmix aan sites kan worden ingezet.
    Kostenefficiënt gebruik van tools schaalvoordeel oplevert op basis van meetbare en hogere conversie.
    
Werkgevers

     
    Het is onze missie om op transparante gerichte wijze een totaalaanbod aan vacatures te verspreiden binnen relevante doelgroepen. MegaJobs investeert daarom veel in beschikbaarheid, vindbaarheid en herkenbaarheid van bedrijven via Partnersites, Doelgroepsites en Search Engines. 

     
    Voor kandidaten
MegaJobs onderscheidt zich door haar engagement met baanveranderaars. Kandidaten kunnen in een handomdraai een CV plaatsen en het CV-profiel verrijken met een extra curriculum. Hierbij kunt u denken aan extra informatie van kandidaten via LinkedIn, Hyves, Twitter, FaceBook, persoonlijke blogs of websites via welke zij melding maken van hun competenties. Hiermee wordt het CV meer in een relevante context geplaatst en kunt u bij uw uitnodigingen een verdiepingsslag maken. 
     
     
    Briljant, allebei.