Jobandtalent krijgt $25 miljoen aan funding en is nog altijd zinloos

Logotype JobandtalentMet verwondering las ik deze week de aankondiging dat Jobandtalent in een vijfde investeringsronde maar liefst $25 miljoen heeft opgehaald. Hiermee heeft Jobandtalent ondertussen bijna $44 miljoen aan funding gekregen. Waarmee de waardering van het bedrijf ongetwijfeld boven de $100 miljoen is gekomen. Dat is niet slecht voor een site die haar leven begon als het meest inspiratieloze LinkedIn kloontje op Facebook en zich vervolgens opnieuw heeft uitgevonden als matchengine. En met de laatste investeringsronde claimt Jobandtalent’s mede-oprichter Felipe Navio  zelfs de uitvinder van job matching te zijn:

We have invented the job matching category and we are leading it. Job boards were born in the nineties, Monster was one of the creators of that category and they took the lead, then the aggregators came with Indeed, and finally professional networks arrived, with Linkedin dominating this category. Job matching is the new disruptive category in this sector and jobandtalent will dominate it.

Natuurlijk. Jobmatching is de vervanger van LinkedIn. Oftewel hoe een grote hoeveelheid opgehaald geld de perceptie van de werkelijkheid kan vertroebelen?

Overigens kan de hyperbole nog een maatje erger, getuige deze uitspraak van Felix Ruiz (Executive chairman Jobandtalent):

We are becoming one of the top job platforms in the world. We have created a new category that is disrupting the job search process and we believe that the history of jobandtalent is only just beginning

invented the job matching categorycreated a new category… De heren van Jobandtalent doen zonder schroom aan geschiedvervalsing. Of hebben ze wekelijk nog nooit van initiatieven zoals Trovix (gekocht door Monster en omgebouwd tot 6Sense). Jobfox (dood en begraven) en Itzbig (dood en begraven) gehoord?  Of wat te denken van collega-initiatieven zoals Opprtunity, MyRecruiter, Krow, Bright,MyJobMatcher, Resunate en Choizzes?

Jobantalent claimt overigens nogal wat:

To date, we have job offers in more than 50 countries, publishing more than 1.5 million new job opportunities for 35,000 global companies across these territories. Additionally, we have attracted over 5 million registered users

Dat klinkt allemaal fantastisch, maar de vraag is natuurlijk wat Jobandtalent nu werkelijk levert. En daar is in vergelijking met twee jaar geleden nauwelijks iets in veranderd. Waarmee de inspanning om een profiel aan te maken nog altijd niet in verhouding staat tot de op basis van dat profiel aangeboden vacatures. En hadden we niet al allemaal een profiel op LinkedIn? En hoewel AIMgroup aangeeft dat je een Jobandtalent profiel kan aanmaken met behulp van je LinkedIn profiel heb ik daar op Jobandtalent niets over kunnen ontdekken.

Er is uitsluitend de mogelijkheid om een cv te uploaden, maar er is geen mogelijkheid meer (2 jaar geleden was dit nog wel het geval) om je LinkedIn profiel te gebruiken:

image

Ik ben benieuwd wat dat betekent in termen van daadwerkelijk gebruik. Hoewel… ook hier spreekt Jobandtalent grote woorden:

The platform is now signing up more than 450,000 new registered users per month, it said today.

At this stage Jobandtalent is processing 1.7 million job applications per month, and has 3.7 million monthly active users. More than 6,000 companies advertised vacancies on its platform in the past month. It also tracks candidate job interviews, and says the platform is now delivering a rate of 4,000 per day.

Het klinkt allemaal te fraai om waar te zijn. Lopen over Jobandtalent daadwerkelijk ruim 10 nieuwe registraties per minuut en bijna 40 sollicitaties per minuut? En waarom zijn van de 5 miljoen geregistreerde gebruikers er maar liefst 3,7 miljoen actief? Ik kan me bij dit soort getallen niets voorstellen en dat komt waarschijnlijk omdat er niets van kan kloppen. Jobandtalent heeft namelijk geen reden voor gebruikers om naar terug te keren. Als je eenmaal je profiel hebt ingesteld komen de vacatures namelijk naar jou toe. En het zou me niets verbazen als Jobandtalent 3,7 miljoen actieve gebruikers ziet als die gebruikers die mails van een job agent ontvangen. Ongeacht de activiteit die daarop volgt. Ik ben wel heel benieuwd hoe Jobandtalent tot die 1,7 miljoen sollicitaties per maand via hun platform komt. Dat is bijna 1 sollicitatie per 2 maanden per ‘actieve’ gebruiker. Buitengewoon onwaarschijnlijk.

Overigens is Jobandtalent nog lang niet klaar met het ophalen van geld:

Co-founder Juan Urdiales tells TechCrunch it’s topping up the Series A at this point to help accelerate growth to strengthen its hand for its next round of funding. “We are currently working on our Series B, and in this case we think that we will be bringing in some new international investors,” he adds.

Ik wens alle huidige en toekomstige investeerders sterkte met het behalen van enig rendement. Wees niet verbaasd als Jobandtalent uiteindelijk hetzelfde lot beschoren is als haar vroege voorbeeld BranchOut. Veel praatjes maar bijzonder weinig substantie. Maar dat lijkt tegenwoordig een voorwaarde voor het ophalen van geld

Geef een reactie

3 Comments