Autoverkopen in april 2015: Nederland blijft buitenbeentje

Een belangrijke indicator van de gezondheid van de consument en daarmee van de gezondheid van de economie is het aantal verkochte nieuwe auto’s. En in de afgelopen maand is het beeld bij de PIIGS-landen overwegend positief:

Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, januari 2008 – april 2015. Bron: ACEA

Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, januari 2008 – april 2015. Bron: ACEA

Op basis van deze grafiek mag je constateren dat het herstel van de automarkt in Euroland goed onderweg is. Toch? Nou, niet helemaal… De, overigens weinig indrukwekkende, stijging in Griekenland schijnt (voor een deel) te worden veroorzaakt door Grieken die hun spaargeld in goederen (zoals auto’s) steken uit angst voor de naderende Grexit en het mogelijk verlies van al hun spaargeld. Dat laat onverlet dat de andere PIGGS-landen het toch aanzienlijk beter doen, hoewel er nog altijd een grote afstand is tussen het niveau van nu en dat van vóór de financiële crisis.

Maar laat ik tevens stilstaan bij een aantal kernlanden van de Eurogroep, en dan met name ons eigen land. Want daar is het nog altijd minder pluis:

Trendlijn autoverkopen kernlanden op basis van 12-maands gemiddelde, januari 2008 – april 2015. Bron: ACEA

Trendlijn autoverkopen kernlanden op basis van 12-maands gemiddelde, januari 2008 – april 2015. Bron: ACEA

Waar Duitsland als eerste Euroland boven de nullijn is uitgekomen, worstelt Frankrijk zich mondjesmaat naar boven. Maar de grote outlier in deze grafiek is Nederland. Ten opzichte van 2008 is het volume aan nieuwe autoverkopen met meer dan 20% ingezakt. We staan er op dit moment slechter voor dan Spanje….

Geef een antwoord