Connectifier krijgt kapitaalinjectie van $ 6 miljoen

imageConnectifier kwam medio 2013 op de markt als social cross-referencing tool, met $1,6 miljoen aan seed funding in de broekzak. Al snel bleek dat Connectifier onzorgvuldig omgaat met de gegevens van haar gebruikers. Maar dit hield investeerders niet tegen, want in september 2014 was er een nieuwe ronde, dit keer van maar liefst $4,1 miljoen. Kort daarop kwam de melding dat Connectifier nu ook als people aggregator verkrijgbaar was.

En gisteren kreeg Connectifier wederom een kapitaalinjectie, dit keer van $6 miljoen. Waarmee in totaal $ 11,7 miljoen aan funding is opgehaald. Ondanks het feit dat Connectifier nog altijd fout gedrag vertoont en ook nog eens Monster van Frankenstein profielen maakt. Best wel apart…

Eén van de differentiators van Connectifier lijkt overigens het hebben van een bijzonder grote mond:

Yesterday’s leading recruiting platforms, like Monster and LinkedIn, delivered impressive innovation in recruiting over a decade ago, and are still a cornerstone for many recruiters. The drawback with older platforms like Monster and LinkedIn is that many of the profiles are badly out-of-date.

Hopla, eventjes zowel Monster als LinkedIn afgeserveerd als irrelevant (yesterday’s leading recruitment platforms, older platforms). Hoewel Monster bepaald geen indrukwekkend track record in de afgelopen jaren heeft laten zien, kan dat zeker niet van LinkedIn worden gezegd. Maar Connectifier is the new kid on the block en daarmee blijkbaar veel beter. Maar waarom eigenlijk?

Er lijken twee zaken die hierin een belangrijke rol spelen:

  • Het feit dat de oprichters bij Google hebben gewerkt (De titel van het Techcrunch artikel luidt zelfs: Ex-Googlers Raise $6M For Connectifier, An AI Approach To Recruitment Search. Er wordt dus gekoketteerd met een vorige werkgever van de oprichters en de manier waarop wijze waarop gebruikers via Connectifier kunnen zoeken (proprietary Google-style search technology)
  • Moderne technieken (en andere hyperbool): ‘The crux of the Connectifier approach to recruitment is to use big data analytics and machine learning to cut across the long tail of data on the public internet to create accurate and useful profiles of people[…]’

Van die laatste zin wordt iedere bullshit-generator groen van jaloezie.

Overigens weet Connectifier bovenstaande zaken naadloos te combineren in de volgende volzin:

Connectifier is built using the same architecture as Google with an added layer of artificial intelligence

Waarmee Connectifier dus eigenlijk nog beter is dan Google…

Ik vermoed dat de focus van Connectifier op geavanceerde technologie vooral bedoeld is om zich te onderscheiden van de andere people aggregators (zoals Dice’s Open Web, Talentbin (by Monster, Gild, Entelo, 3Sourcing, Connect6, HiringSolved, etc.).

Maar is artificial intelligence überhaupt nodig voor een people aggregator?

Geef een antwoord

1 Comment
  • Dirk Goossens
    says:

    Eind jaren 90 bouwde mijn toenmalige bedrijfje applicaties using big data analytics and machine learning to cut across the long tail of data on the public internet to create accurate and useful profiles of people. Daarvoor gebruikte ik crawlers, Google-relaties en acht support vector machines. Ik ben ervan overtuigd dat het uitblijven van succes daarmee ook het geval geweest zou zijn als ik een injectie had gekregen van enkele miljoenen guldens. De beperking van artificiële intelligentie is dat het moeite heeft met aspecifieke taken. Dat Connectifier schermt met AI ten behoeve van een aspecifieke taak doet vermoeden dat AI vooral nodig is bij het ophalen van investeringskapitaal. Je vraag, dus, of AI nodig is voor een people aggregator kan Connectifier 11,7 miljoen keer met een klinkend ‘ja’ beantwoorden.