XING: ook in Q3 een gezonde omzetontwikkeling

Logo XINGTwee dagen geleden presenteerde XING haar resultaten over het derde kwartaal van 2015. XING zet onverdroten haar gestage groei door alsof er geen LinkedIn bestaat in het Duitse ‘schiereiland’ dat bestaat uit Duitsland, Oostenrijk en het Duitstalige deel van Zwitserland. Ondertussen staat het aantal leden van het professional social network op 9,7 mijloen leden en alles wijst erop dat XING dit jaar door de grens van 10 miljoen leden heen gaat breken.

Met een beroepsbevolking van ongeveer 45 miljoen in het Duitssprekende schiereiland  heeft XING een dekking van bijna 25%. Dat is nog altijd een schijntje vergeleken met de dekking van LinkedIn in Nederland (76%), maar Nederland is binnen LinkedIn natuurlijk een ferme outlier. Overigens doet LinkedIn niet veel meer onder voor XING in de DACH-regio, dus de vraag is wel gerechtigd of XING ka overleven. Het zou ook betekenen dat LinkedIn en XING gezamenlijk een kleine 50% van de beroepsbevolking bedienen dus is er nog altijd een groeipotentieel van zo’n 25% als we Nederland als het maximaal haalbare niveau zien.

De omzet van XING is in het derde kwartaal met 17% gestegen ten opzichte van een jaar geleden en daarmee blijft XING het dus nog altijd zeer goed doen. De omzetontwikkeling ziet er zo uit:

XING: Omzet voor Premium subscriptions en Hiring solutions per kwartaal, Q1 2009 – Q3 2015

XING: Omzet voor Premium subscriptions en Hiring solutions per kwartaal, Q1 2009 – Q3 2015

Een fraai resultaat waarbij de verdeling van de omzet tussen de twee business lijnen steeds meer naar elkaar toe beweegt:

Procentuele verdeling omzet voortschrijdend jaarresultaat), 2008 – Q3 2015

Procentuele verdeling omzet voortschrijdend jaarresultaat), 2008 – Q3 2015

Het is is overigens interessant om te zien hoezeer de omzetverdeling bij LinkedIn anders is. Daar neemt Hiring Solutions het leeuwendeel van de omzet voor haar rekening met een aandeel van meer dan 60% terwijl Premium membership onder de 20% is gedoken.

Geef een reactie

2 Comments
  • Herbert Prins
    says:

    @marc misschien zijn de 25 % Xing gebruikers in de DACh wel de zelfde als de 25% Linkedin DACH gebruikers in dat geval blijft het 25% van de beroepsbevolking. In iedergeval zie ik veel Duitse gebruikers op zowel het ene als het ander netwerk.

    • Marc Drees
      says:

      Je hebt natuurlijk helemaal gelijk en dat betekent dat er nog een aanzienlijk grotere koek overblijft. Die dan ook nog eens twee keer gegeten kan worden…