Glassdoor heeft een nieuw zoekresultaatscherm voor vacatures in productie genomen. Dit nieuwtje is nog niet in de Nederlandse versie van de werkgeversvergelijkingssite te zien, maar wel in de Engelstalige versie. En daaruit blijkt dat Glassdoor een aantal verrassende keuzes heeft gemaakt.
Een zoekresultaatscherm voor vacatures dient feitelijk twee doelen:
- De gebruiker een snelle keuze mogelijk te laten maken uit de getoonde vacatures. Dit betekent dat zoveel mogelijk voor de gebruiker relevante criteria per vacature moeten worden getoond om die snelle keuze ook daadwerkelijk mogelijk te maken.
- De gebruiker meerdere mogelijkheden te bieden om het zoekresultaat te manipuleren. Manipulatiemogelijkheden zijn manieren om het zoekresultaat te sorteren naar relevante criteria (‘relevantie’, afstand, actualiteit) en om het zoekresultaat te beperken via filters (zoals contracttype, aantal uur, salaris, opleidingsniveau, etc.). En laat ik de navigatie natuurlijk niet vergeten
Een ‘best practice’ indeling van een zoekresultaatscherm bestaat uit een linkerkolom met filtermogelijkheden (facets), een bovenzijde met een snelzoekfunctie met twee zoekvelden (Wat en Waar), een middengedeelte met de vacatures en en onderzijde met navigatie.
En dit is wat Glassdoor ervan heeft gemaakt:
Jawel, dat is even schrikken! Maar wat Glassdoor heeft gedaan is de zoekresultaatpagina en de vacaturedetailpagina met elkaar gecombineerd tot één scherm.
Wat is gebleven is de snelzoekfunctie bovenaan het scherm . Maar in de linkerkolom waar traditioneel de filters staan, staat nu het zoekresultaat. Plus een tweetal filters boven het zoekresultaat. Het grootste deel van het scherm wordt ingenomen door een vacaturetekst. O ja, aan de onderzijde van het scherm zit ook nog gewoon een navigatie, een beetje in elkaar gefrommeld omdat het binnen de nogal smalle linkerkolom moet passen.
Ik vind het een moedige keuze van Glassdoor. En hoewel ik de uitwerking niet goed vind heb ik wel het idee dat Glassdoor met haar nieuwe zoekresultaatpagina op de goede weg is. Ik leg later uit waarom. Want eerst even een beeld van de zoekresultaatpagina als ik op het grote vage vlak heb geklikt:
In de linkerkolom is de actieve vacature in grijs weergegeven, en de vacaturetekst van de actieve vacature is nu zichtbaar. Als ik door de linkerkolom navigeer krijg ik in het centrale deel steeds de juiste vacature te zien. Waarom Glassdoor hiervoor een extra klik nodig heeft om de eerste vacature zichtbaar te tonen ontgaat mij enigszins. De combinatie van een gemarkeerde vacature in de linkerkolom plus de vacaturetekst die hierbij hoort is voor een gebruiker voldoende informatie om de klik te maken. En anders had een micro-interactie dat direct duidelijk kunnen maken.
Ik vind het een goed idee om het zoekresultaat en de vacaturedetails in één pagina te tonen. Op deze manier heb je als gebruiker meteen beeld zicht op de door jou geselecteerde vacature en is er geen noodzaak om tussen zoekresultaatscherm en vacaturedetailpagina heen en weer te navigeren. Maar de manier waarop Glassdoor deze vernieuwing heeft doorgevoerd verdient niet bepaald de schoonheidsprijs. Want zowel het zoekresultaat als het zichtbare deel van de vacature ontberen de noodzakelijke informatie voor de gebruiker om een keuze te kunnen maken. Een gevalletje form over function.
Stel je voor dat de linkerkolom iets breder wordt gemaakt zodat per vacature de essentiële kenmerken kunnen worden getoond (functienaam, contracttype, aantal uur, locatie, salaris, opleidingsniveau, bedrijfsnaam) en de vacaturetekst zou beginnen met de dezelfde kerngegevens om de gebruiker meteen de keuze te laten maken of het de moeite waard is om verder te lezen. En waarom geen ‘vorige – volgende’ navigatie boven de vacature zodat er in ieder geval twee manieren zijn om door het zoekresultaat te navigeren. En hoewel employer branding goeroes nu van hun stoel vallen, waarom die onnodige visuele blurb niet verwijderd ten faveure van echte informatie? Plus misschien nog de mogelijkheid om het zoekresultaat te sorteren?
Een moedige poging van Glassdoor, al sta ik niet te juichen. Maar daar zal Glassdoor zich natuurlijk niets van aantrekken. Ik hoop wel dat Glassdoor doorgaat met dit soort experimenten, want dat gaat uiteindelijk een betere zoekervaring voor werkzoekers opleveren.
En in dat verband wil ik ook nog wel een suggestie doen. Een ferm deel van de wereldbevolking is gewend aan de 3-pane opzet van Outlook. Met een linkerkolom voor filters, een middelste kolom met e-mails (lees: zoekresultaten) en een rechterkolom met de inhoud van de actieve email. Waarom niet alles binnen de context van een enkel scherm gebracht? Zomaar een ideetje…
Hein van Meeuwen
says:Marc,
Waarom zou dit nog niet eerder toegepast zijn? Heeft het met SEO te maken? Lijkt me niet.
Groeten,
Hein
Marc Drees
says:Het zou me verbazen als er niet al eerdere pogingen zijn geweest om het proces zoeken – zoekresultaat tonen – individuele vacature tonen tot één scherm te beperken. People aggregators hebben ondertussen al enig tijd gespeeld met two-pane schermen (quick search en facets als één pane en het zoekresultaat als de 2e pane) en misschien heeft Glassdoor het hier wel van afgekeken. Maar opvallend genoeg is geen van de people aggregators tot het idee gekomen om er een 3-pane ontwerp van te maken. Wat voor een meer ervaren groep gebruikers (sourcers en, in mindere mate, recruiters) zeker tot de mogelijkheden moet behoren.Het zou overigens best met SEO te maken kunnen hebben, wat dan wel betekent dat de gebruikservaring moet lijden onder de vindbaarheid van de vacature. En dit hoort geen of-of keuze te zijn maar een en-en.
Hein van Meeuwen
says:Goed verhaal en zeker bruikbaar!