Als je de laatste maanden heel goed op hebt gelet kun je een trend spotten, maar alleen als je echt heel scherp het nieuws hebt gevolgd… Maar anders vat ik het gewoon nog even samen: Nederland zit in een faillissementen golf in de retail. Macintosh, DA, V&D, nu weer Perry Sport.
V&D is dicht, circa 10.000 medewerkers raken hun baan kwijt. En aan de andere kant stijgt de omzet van Coolblue tot een record van ca. 550 MIO en zijn ze de komende jaren samen met de Bol.com’s en andere online powerhouses verantwoordelijk voor (tien)duizenden banen (die uiteraard niet 1-2-3 zomaar worden ingevuld).
Ik denk dat de BV Nederland een paar van die “super recruiters” bij elkaar moet zetten om hier mee aan de slag te gaan. En dan bedoel ik niet van die commissie discussierende grijzen pakken “laten we allemaal lauwe Rooibosthee gaan drinken en beleidsplannen schrijven recruiters”.
Nee, dan bedoel ik van die “mouwen omhoog, koffie zwart en twee telefoons tegelijkertijd aan mijn kop recruiters” … je kent ze wel, van die ijzervreters… die gasten die zeggen “het spel begint pas bij nee”. De door de voordeur buitengegooid worden en meteen door de achterdeur weer naar binnen- wandel recruiters.
Gewoon mensen die denken in kansen. Recruiters die weten dat het schaap met de vijf poten eerst bijgebogen moet worden in bochten en hoeken voordat hij naar de klant toe kan. Recruiters die snappen dat het niveau en de attitude van de kandidaten genoeg is om groepen mensen van A naar B te verhuizen en weten dat het inhoudelijke “kunstje” wel op de werkplek wordt geleerd. Want ik blijf gewoon herhalen: Mensen worden aangenomen op skills en buitengegooid op attitude.
Nu even zonder BS, een paar slimme mensen die serieus kijken naar zo’n omvangrijke projecten…toch niets mis mee?!
@Lodewijkasscher #gewoongaseropduseneffebellenmetondergetekendeliefstna18uur
Dirk Goossens
says:+1
(mits de recruiter met de kandidaat haar of zijn ambitie belicht)
Kees
says:Wat we vooral nodig hebben zijn recruiters die:
-inhoudelijke kennis hebben over de functie waarvoor ze werven
-hun toezeggingen systematisch nakomen
-nooit dingen vertellen die half of helemaal niet waar zijn.
Maar waar vind je die, als pas ontslagen retailmedewerker?
Arjan Elbers
says: