Hulp voor winkelpersoneel s.Oliver ivm failliete V&D

imageMaatschappelijk verantwoord ondernemen is geweldig. Je mag het jezelf rustig aanraden. Boven het wetenschappelijk inzicht dat geven evenveel geluk schenkt als ontvangen – maar dan langer – is maatschappelijk verantwoord ondernemen voor 2016 helemaal het ding: mensen die kansen zien en krijgen leveren veel, veel meer op dan mensen die stilstaan of vastlopen; mensen die kansen grijpen hebben de neiging te inspireren; kansen creéren[sic] integreert je, en dat is het mooiste, in je entrepreneuriale biotoop. Als je het goed doet. Oh ja, het komt in twee soorten en twee smaken.

 

Soort 1: Ambitie

Iemand laat zien wat hij kan en wat hij wil en wil een kans. Als je middelen kunt sparen dan zijn ze daar op hun plek.

Soort 2: Perspectief

Iemand vreest buiten de boot te vallen en probeert bij het doorgeven van de aardappelen over leukere dingen te praten dan werklust, hypotheek of vooruitzichten in de textielbranche. Als je perspectief kunt bieden, doe het dan daar.

Smaak 1: Maatschappelijk verantwoord talent management (nare bijsmaak)

Maatschappelijk verantwoord ondernemen kan veel kosten. Banenplannen – een banenplan, ga maar na, is talent management vermomd als ambitie, het veronderstelt onderbenut potentieel in algemene zin en koppelt dat aan een per definitie willekeurig streefgetal – leveren daar afschuwelijke voorbeelden van . Talent management, sprookjes vertellen, ideeën verzinnen, überhaupt iets verzinnen, doe het niet, het werkt niet. Experimenteren met kwetsbare groepen is, van kwaad tot erger, kwalijk, dom en ongeïnteresseerd.

How-to-find-a-climbing-instructor
Smaak 2: Maatschappelijk verantwoord ambitie management (voor de fijnproever!)

Maatschappelijk verantwoord ondernemen kan, gelukkig, ook veel opleveren. Als je concrete ambities helpt waarmaken of als je realistisch perspectief biedt aan mensen die hun kansen plotseling zien verdampen. Maar doe dat alleen als je weet wat je doet. Schoenmaker blijf bij je leest. Zoals FourstaR en Jobport, met onderstaand voorbeeld. Hebben de laatst overgebleven recruiters op recruitmentmatters zich al voldoende ingelezen om deze mensen aan te nemen? Ze zijn productiever dan de gepolijste prinsesjes waar jullie collega’s mee dwepen.

image

Geef een antwoord