#eRecruitment16 Je kandidatendatabase als sourcingtool

dav

Ik houd van tooltjes. Een tool om overzichten te maken van je websiteverkeer en conversieratio’s, een tooltje om het succes van wervingskanalen in kaart te brengen en natuurlijk tools om de juiste kandidaten te vinden. Vandaar dat ik erg benieuwd ben naar het verhaal van Textkernel. Zij hebben zich gespecialiseerd in “informatie-extractie, document understanding, web mining en semantisch zoeken & matchen in de Human Resources branche.”. Met andere woorden lekker nerden met taal voor het beantwoorden van de vraag: hoe maak je van je database met kandidaten een sourcingtool?

Een overschot en een tekort

Gerard Mulder begint met uiteen te zetten van de uitdagingen van recruitment: enerzijds is er een tekort aan kandidaten (denk ICT’ers) en anderzijds is er een overschot (denk Office managers). We hebben een groeiend aantal vacatures, maar die sluiten niet aan bij de type profielen die op zoek zijn naar werk.

Als het om een overschot van kandidaten gaat, is het belangrijk dat je de juiste mensen makkelijk kunt vinden. Wanneer je kijkt naar profielen waar een tekort aan is, dan is het van belang dat je de juiste profielen kunt bewaren. Hierbij kun je niet om tools heen. Als bedrijfskundig informaticus ben ik ervan overtuigd dat de waarde van je database afhankelijk is van de waarde die je erin stopt. Ik heb ontzettend veel databases gezien die dermate slecht onderhouden zijn dat ze waardeloos zijn. Gelukkig kunnen we tegenwoordig met de juiste tools een waardeloze database upgraden naar iets waar je daadwerkelijk wat aan hebt.

Als je eenmaal een profiel van een kandidaat op de juiste manier in je ATS hebt staan, en dus weet wat zijn/haar meest recente functie is, wat voor vaardigheden hij/zij over beschikt, etc., dan is het makkelijker om met een relevante vacature bij deze kandidaat te komen. Relevantie is wederom troef. Net als bij reclames zit niemand te wachten op een vacature die niet bij zijn/haar werkervaring, of beter nog ambitie, past.

Wat ontzettend fijn is om te horen is dat je als recruiter een nieuwe vacature niet per definitie direct online moet zetten. Onlangs hoorde ik nog een recruiter klagen over 103 sollicitaties op een vacature waarbij het gros ongeschikt was. Zet de vacature dan gewoon niet online, is mijn eerste gedachte. Hiermee dwing je jezelf om zelf op zoek te gaan naar de juiste kandidaat. En dit gaat natuurlijk veel makkelijker als je een eigen waardevolle database hebt.

Hier komt semantische technologie om de hoek kijken. Semantische technologie is technologie die helpt de betekenis en context van informatie te analyseren. Met andere woorden, je stopt een vacature of cv in je database en semantische technologie probeert er als een mens naar te kijken om het vervolgens te categoriseren. Hiermee voeg je dus waarde toe aan je database.

In de praktijk

Gerard presenteert vervolgens een aantal cases. De eerste is van Deloitte, België. Ze hebben per jaar 700 nieuwe medewerkers op basis van 17000 sollicitaties. Een sollicitatie duurde gemiddeld 20 minuten(!). Door het implementeren van Textkernel wordt veel informatie die de kandidaat voorheen zelf moesten invullen automatisch uit de documenten van de kandidaat getrokken. Hierdoor kunnen kandidaten nu met één klik solliciteren. Vervolgens kun je natuurlijk op deze gegevens zoeken. Wat vaak een probleem is van standaard zoekmodules in ATS-systemen is dat je enkel zoektermen kunt invullen, wellicht aangevuld met AND en OR (lang leve boolean). Het zoeken op synoniemen is over het algemeen niet mogelijk. Textkernel heeft zelf al een gigantische database met potentiële synoniemen, dus dat werk wordt voor je gedaan. Hiermee niet alleen de candidate experience *kuch* verbeterd, maar ook het vinden van kandidaten een stuk makkelijker geworden.

Een andere case is die van Rabobank. Hier hebben hiring managers toegang gekregen tot het recruitmentsysteem, zodat ze zelf konden zoeken in de bestaande profielen in hun database. Dit is ongeveer de natte droom van de gemiddelde corporate recruiter. Veel sterkte om dit voor elkaar te krijgen in jouw organisatie! Maar goed, doordat hiring managers zelf zoeken naar profielen, was de kwaliteit van gevonden kandidaten stukken hoger. Een mooie toevoeging is de koppeling met JobFeed, die vrijwel alle vacatures in Nederland indexeert. Hierdoor is het mogelijk om bijvoorbeeld medewerkers die de organisatie moeten of willen verlaten te ondersteunen met het vinden van een nieuwe baan.

Het is opvallend dat door het gebruik van een dergelijke tool niet alleen het werk van de recruiter makkelijker gemaakt wordt, maar dat ook de kandidaat hiermee geholpen kan worden door een eenvoudiger sollicitatieproces op de site en door meer relevante vacatures. Hier heeft Textkernel ook een whitepaper over gepubliceerd. Kort gezegd, de kandidaat solliciteert en de tool doet als het ware de rest.

Geef een reactie

1 Comment
  • Edwin Landzaad
    says:

    PS. Weet niet of mijn IQ te hoog is, maar wat zouden we missen met uitzenders binnen een economie als we hoppa alle werkenden belastingtechnisch naast eventueel basisinkomen een freelance contract geven met een vrijwillige payroll verzekering/administratie/ziektepremie/pensioenpremie met overheid als buffer voor gezonde koopkracht voor WW periode ! Dat gaat Hollands Glorie toch vele miljarden schelen zonder al die on-productieve flut kantoorbanen met meiskes en knulletjes aan de laptop die doen alsof ze verstand hebben van arbeidsmarkt, maar zelf op bijbaantjes na in plaatselijke horeca, verder nog nooit een echte professionele baan hebben gehad na schoolopleiding … motto: Lang leve de lol en je bent maar 1 keer jong … PFFFFFFF