Sciomino, bedankt.

In de serie ‘recruitment prevention’: Sciomino.

Sciomino begon zes jaar geleden zeer ambitieus: voor eens en altijd ontsluiten van kennis en vaardigheden in organisaties:

Sciomino onderscheidt zich van andere social media tools doordat zij niet primair is gericht op het ontsluiten van dialoog en uitwisseling van (soms) oppervlakkige feitjes. Het richt zich juist richt op het delen van kennis, ervaringen en vaardigheden van medewerkers.

Intermediairs konden wel inpakken:

Het internet is te groot geworden en iedereen is te vindbaar. Als je in die opvatting van de bemiddelingsrol blijft hangen word je voorbij gestreefd, niet alleen door ons, maar door veel meer platforms.

Schermafbeelding 2016-09-02 om 10.59.39

 

Het is ironisch dat het onderschatten van de rol van menselijke bemiddeling Sciomino fataal is geworden. Het bijhouden ván kennis en vaardigheden en het zoeken ernáár kost werknemers moeite zonder gegarandeerd resultaat. Menselijke bemiddeling is dan, als een zoektocht faalt, van nut. Deze kan de transactie die de medewerker zocht alsnog laten slagen waar het systeem het liet afweten.

Daar ligt de meeste kans een mens een app meermaals te laten gebruiken. Daar ligt altijd de sleutel tot succes in e-recruitment: zorg ervoor dat iemand na het eerste gebruik vrijwillig terugkeert naar je app. En daarbij is alles toegestaan, zelfs inzet van de menselijke bemiddelaars die je overbodig probeert te maken.

Laten we hopen dat Timebox dit adresseert. De heren erachter beschikken over voldoende kennis en vaardigheden om online recruitment te voorzien van een juweeltje. Als het ze lukt de administratieve lasten laag te houden (koppelen, koppelen, koppelen) en menselijke ondersteuning slim in te bedden dan zit het wel snor.

Geef een reactie