Wie de bloggers op dit platform volgt, herinnert zich misschien Arjan Elbers.
Arjan schreef zijn laatste blog op dit platform zes maanden geleden. Arjan heb ik de laatste maanden een aantal keer gesproken en ik ben getriggerd door zijn nieuwe initiatief. De afgelopen periode is hij namelijk druk bezig geweest om een nieuw bedrijf te lanceren: Twiglers.
Twiglers beheert nu zo’n 45 niche jobboards. Twiglers zegt een einde te willen maken aan het zogenaamde post and pray. Eigenlijk is de belofte dat Twigler niet aan post and pray doet. De klant kan dit gerust blijven doen. Doordat Twigler de geposte vacature, campagnematig, bij de kandidaat brengt, kan de klant achterover blijven zitten. Daar ligt de vraag: gaat de klant Twiglers zien als een gratis jobboard of als de partij die de “cost per hire” naar beneden brengt. Twiglers is namelijk geen gratis jobboard maar berekent een fee indien er een kandidaat wordt aangenomen.
“Cost per Hire (CPH)” is een veel gebruikte term die grofweg als volgt kan worden berekend: CPH is de som van de externe kosten aan recruitment plus de som van de interne kosten aan recruitment, gedeeld door het aantal aangenomen kandidaten in een bepaalde periode (CPH=(Ʃ interne kosten + Ʃ Externe kosten)/ aantal aangenomen kandidaten in een periode). Twiglers moet dus snel zijn met het leveren van kandidaten al is het alleen maar om de tijd van “pray” zo kort mogelijk te laten zijn, die bepaalt namelijk de interne kosten. Natuurlijk, als het hele recruitmentproces wordt ge-outsourced (RPO) is de CPH helder, maar Twiglers zegt “Wij de werving, u de selectie”, dus Twiglers is geen RPO partij.
Twiglers zegt de kandidaat centraal te zetten en de kandidaat wordt geholpen zo goed mogelijk de juiste baan te vinden. Dit borgt dan hopelijk ook de snelheid. De niche sites zorgen ervoor dat de match met de juiste vacature sneller is gemaakt. Relevante vacatures zijn key in het proces.
Voorlopig ziet Twiglers er fris uit en kan ik zien dat er in een sneltreinvaart vacatures bijkomen. De meeste functionaliteiten werken, al zie ik zeker een aantal punten ter verbetering. Als ik als kandidaat door het proces heen loop, zijn er zeker vragen of dit past bij het centraal zetten van de kandidaat. Maar er zullen zeker verbeteringen in het systeem worden uitgevoerd en de kandidaten kunnen nu ook al goed solliciteren. Ik ben benieuwd naar de eerste resultaten en de ontvangst door de markt. The question will be “do the customers twig it or not”
The observer
says:So, this new platform is free. No advertisement costs involved. Companies will only pay for new hires. So what are the costs per hire exactly? Twigler is clueless. If this platform wants to get some revenue, it is necessary for them to ask companies to pay over 350,- euros. This amount is then promised to the new hire by the platform. The handling of new hires is probably done by an associated recruiment agency. Uh… for free? It would be nice to learn more about the actual or hidden costs. What could help is showing an insightful case into the precise benefits for the companies before making a buying decision.
Many of the jobs (ca 93%) on the new platform are placed by recruitment agencies. Are they splitting revenue with Twigler? Besides this shady business model, the applicant journey is doubtful. The promise being made –Twiger covering all branches–is simply put not true. As if Twigler would be able to draw differentiated attention from separate speciality sites. The jobseeker only meets the subdomains of the same website with ‘slightly’ altered covers. Subdomains won’t work. Trovit, Jobrapido and Stepstone have learned their lessons from these obsolete seo strategies.
Pulling in candidates by the shear promise of a bonus will be a dissatisfier in the end. It is not about reallife referrals which will further your career, it’s more about selling data about yourself, and in return getting informed by career data which help you understand your capabilities regarding your own career wishes. Secondly, the Twigler journey doesn’t let the jobseeker meet companies’ real speciality sites with indepth news, nor the latest trends reflecting your background and interests. Companies have several more dedicated and jobseeker-balanced options for promoting their brand and jobs.
The popularity of the new platform is something the near future will tell. What we do know is that BanenMatch didn’t work out as a freemium jobsite. The former owners tried to sell the website, but were unfortunate. This platform, now owned by six Dutch entrepreneurs, is brave enough to battle for marketshare. The newby will have to accelerate because there is no underlying disruptive business model for meeting new demands in e-recruitment. Let alone being profitable as a company. It is accelerate or die or…slow down, and work on its quality.
The Observer
says:The endgame is near.
Twigler has lost its partnership with nu.nl ( https://www.nu.nl/vacature ) Indeed is now filling the jobsection.
The Twigler platform, its subdomain speciality sites included, will start bleeding traffic. With barely relevant presence in Google, the conversion on jobs will rapidly dry out. Besides that the team of Twigler has no leverage in their sales & marketing approach. Get.Noticed, once the developer of the jobsection for Nu.nl with the “werkenbij sites” especially promoted, will have to speed up in finding new online .partners. The question remains: Is there any room for changing strategies…..
Technicus.nl
says:Ook wij kregen de mail van lancering van Twiglers. Wat hierboven wordt gezegd sluit ik me bij aan. Eerst konden wij onze vacatures gratis kwijt op banenmatch (pre-twiglers). Nu niet meer, maar de site staat nog steeds vol met vacatures van bedrijven die daar wel gratis plaatsen.
Ze claimen dat ze pay-per-lead doen, maar dat lijkt me sterk dat dat geldt voor de bedrijven die er nu op staan. Volgens mij staan deze er puur ter opvulling op.
Arjan Elbers
says:Hallo Technicus,
Vacatures plaatsen op Twiglers (voormalige Banenmatch) is en blijft gratis!!
Marcel van der Meer
says:Laat ik het maar eerlijk zeggen. slap stuk.
weinig diepgang en met te weinig kennis vd markt geschreven. Het is nl niet nieuw bonque doet dit al een behoorlijke tijd, zijn overigens erg agressief. En ook een partij als wematchit.nl heeft het geprobeerd.
Het gaat niet werken, want het is niet schaalbaar. Werkgevers althans een grootdeel zoekt dan toch altijd een uitweg; we kende hem al, hij / zij is al eens bij ons op gesprek geweest. Of zeggen niet eens dat ze de kandidaat hebben aangenomen.
Kortom ik denk dat dit businessmodel niet gaat vliegen.
Herbert Prins
says:Beste Marcel, Bonque maar ook Techque FInQue heeft voorzover ik weet een wat ander verdien model (betaalt voor plaatsen). Wematchit.nl bestaat nog steeds maar het verdienmodel is ook anders (betaalt voor het zien van kandidaten of contact opnemen). Het punt dat werkgevers zeggen dat ze de kandidaat al kennen is een risico. ben benieuwd of Twiglers met de bonus aan de kandidaat dat weet tegen te gaan. We zullen zien reageer maar over een jaar en vertel dan of je gelijk had.
Wout
says:He Her, zie je lopen in Utrecht en laat net dit blogje lezen.
Herbert Prins
says:Wout wie?