Tijd is schaars. Je hebt waarschijnlijk minder dan 100 jaar te besteden. Als je meer tijd nodig hebt dan kun je tijd van anderen kopen. Hoe? Je plaatst een vacature, betaalt iemand salaris en krijgt daar tijd voor terug. Tijd is geld.
Als je snel rijk wilt worden dan kun je beter tijd stelen dan kopen. Dat is heel eenvoudig. Je belooft mensen de tijd van hun leven met een droombaan. Vul een profiel in, zeg je, van jouw machinelerengedrevenmatchingsapplicatie en wacht op succes. Gebruik de profielen vervolgens om ze herverpakt door te verkopen.
Niets mis mee, dromen verkopen. Behalve dan als je verborgen kosten rekent. In de reisbranche zijn deze aangepakt. In de recruitmentbranche is dit fatsoen nog niet doorgedrongen. Marc Drees doet er evenwel wat aan. Hij spreekt machinelerengedrevenmatchingsapplicatieboeren als jij aan op je fatsoen.
Jok niet tegen gebruikers, zegt hij. Wees eerlijk over hoeveel tijd ze kwijt gaan zijn met het oplepelen van hun gegevens. Als ze met die voorkennis je applicatie links laten liggen dan verkorten ze jouw pijnlijke gang naar de deathpool, kwartjesvinder.
Goed bezig, Marc.