The Walking Dead

Image result for the walking deadOnder de nogal aanmatigende titel Connecting more Americans with jobs heeft Google gisteren Google for Jobs in de VS gelanceerd. En een aantal “partners” waren er als de kippen bij om hun graantje van de aandacht mee te pikken. Hieronder een korte maar toch opvallende bloemlezing.

Conal Thompson (CTO Monster) via TechCrunch:

Google’s new job search product aligns with our core strategy and will allow candidates to explore jobs from across the web and refine search criteria to meet their unique needs. Yes, as with anything, there will be some challenges and adjustments to existing job posting sites; the biggest perhaps being for those that are currently driven by SEO.

Is het de core strategy van Monster om zich na Indeed ook door Google de kaas van het brood te laten eten? Hoewel we (nog) niet weten voor hoeveel miljoenen Monster door Randstad is overgenomen, is het zeker dat het er aanzienlijk minder waren dan de ruim $1 miljard die Recruit voor Indeed heeft neergeteld. En hoe kijkt Randstad nu tegen haar overname van Monster aan?

Robert Hohman (co-founder and CEO of Glassdoor):

We are delighted to be a launch partner in Google’s new job search feature to further support our mission of helping people everywhere find a job and company they love. Where we work can have a major impact on our lives, and we are aligned with Google in our efforts to make it as easy as possible to get relevant open job postings and useful resources into the hands of job seekers to help them find the right job. Glassdoor believes in the power of transparency and we expect this partnership will also help more people access our useful and trusted resources like Glassdoor company ratings, reviews, salary estimates, and interview questions that can give them a leg up in their job search and interview process.

Wat een altruïsme. En een gebrek aan transparantie is waar elke bemiddelaar binnen de arbeidsmarkt van leeft, dus ook Glassdoor. Stel je voor dat de arbeidsmarkt zo transparant zou worden dat via Google meteen de vacatures op de site van de echte werkgevers gevonden kunnen worden? Dat zou toch wel een koude douche zijn voor Hohman c.s.

En dan is er natuurlijk ook nog LinkedIn:

We now see an opportunity to bring the best of LinkedIn to professionals starting their job search on major search engines. For the past several months, we’ve been in collaboration with Google on their recent launch of Google for Jobs, which is a fantastic opportunity to extend the reach of jobs posted on LinkedIn. This collaboration has the potential to meaningfully increase the awareness and discoverability of your LinkedIn job posts, and help drive greater results.

Tot nu had LinkedIn geen opportunity gezien om hun vacatures onder de aandacht te brengen via major search engines? Zoals LinkedIn het hier neerschrijft heb ik het donkerbruine vermoeden dat het professionele sociale netwerk haar prijs voor vacatureplaatsingen gaat verhogen. Tenslotte heeft LinkedIn hierin geinvesteerd:

Our investment in this new feature in Search further increases our ability to bring job seekers and recruiters closer together. While it’s early days, and our efforts with Google are just starting in the US, we’re very optimistic about what’s to come and will share more as we make progress.

Hoe je een potentieel doodvonnis in een omzetkans weet om te draaien…Chapeau…

Van Indeed heb ik gisteren niets gehoord.

Geef een reactie

4 Comments
  • Marc Drees
    says:

    Via Technewsworld een reactie van Indeed op de lancering van Google for Jobs:
     

    The Google technology competes directly with Indeed, which also aggregates job searches across multiple sites, noted Michael Jude, a research manager at Stratecast/Frost & Sullivan.
     
    However, “our experience shows clearly that search is useful only if it has all the jobs,” said Paul D’Arcy, senior vice president at Indeed.
     
    “For this reason, Indeed focuses on comprehensiveness, working relentlessly to get every job on Indeed, including jobs from 3 million employers that post directly to Indeed. Most of these jobs are not available on any other job site,” he told TechNewsWorld.
     
    “Job search is one of the most important searches in one’s life,” he continued. “We’ve always assumed the largest companies in the world would enter the jobs space. Indeed’s strategy remains the same: We continue to focus on relentlessly innovating to help people get jobs. This is our sole mission, and we have nearly 5,000 employees dedicated to building the technologies and services that provide job seekers the best chance to get hired.”

  • Dirk Goossens
    says:

    Randstad is vast niet onder de indruk. De honderden miljoenen profielen in de buik van Monster zijn niet zichtbaar voor Google, lurking in the dark… But seriously, Google doet tech, Randstad ook touch; qualified leads.
     
    So why did Randstad buy it? Monster is a great and well recognised worldwide brand but the ship should turn its course. Monster has a huge amount of data which in today’s world is gold. Linkedin has 450 m profiles, Monster has 350 m profiles and Monster should unlock some of its technology. Monster’s acquisition of Talentbin, Jobr and also its in-house developed software is a step in the direction of qualified candidate sourcing. Clients are interested in qualified leads.
     
    https://ilonkajankovich.com/what-about-the-monster/
     
     

    • Marc Drees
      says:

      Ik hoop dat Randstad de cv-database van Monster niet als een asset ziet. TalentBin is een andere zaak, daar ligt zeker nog veel onontgonnen potentie. Maar wat als Google besluit haar eigen people aggregator te ontwikkelen? Google for Jobs samen met Google for Candidates. The Circle…

      • Dirk Goossens
        says:

        Zeer dystopisch, zoals jij het voorstelt, wars van hun duidelijk neergelegde goede bedoelingen. Ik zie nog wel wat beren op de weg voor Google. Distractoren, zoals verdienmodel, stubborn friction dwellers, O*net madness, central tendency bias, classificatiestapelfouten en nog zo wat… Ik gebruik Google al nauwelijks meer om normaal te zoeken omdat Google beter dan ikzelf denkt te weten wat ik zoek. Zo zal Google ook matches predictiever (dommer) moeten maken om ze tot slaaf te kunnen maken van, in ultimo, advertentieveilingen. Ze gaan dus vooral vaker en gerichter matchen, maar niet per se slimmer. Meer oogbolrecall dan oogbolprecisie, althans voorlopig. Intussen is het wachten op de revolutie, supply side classifieds.