Hij heeft het kunstje niet nog een keer gedaan, failliet Jobbird maakt doorstart zonder Cruiming

Jobbird, het vehikel waarmee Nationale Vacaturebank oprichter Jan-Peter Cruiming het trucje nog maar een keer [ging] doen, is op 6 december failliet verklaard. En hoewel de restanten door uitzender YoungCapital zijn opgepikt, maakt Cruiming geen deel meer uit van de entourage. Waarmee zijn avontuur in online vacatureland definitief lijkt te zijn beëindigd.

Cruiming
En dat is opmerkelijk. In september leek er nog geen vuiltje aan de lucht. Cruiming ging (alweer) internationaal expanderen en in een interview met FlexNiews meldde hij ongekende omzetcijfers. Zo zou Jobbird in 2018 een omzet van EUR 144 miljoen behalen; voor 2019 lag de lat zelfs op EUR 1,4 miljard. Die internationale expansie was ook niet misselijk:

Volgend jaar zitten we in 28 Europese landen. Het jaar daarop breiden we uit, eerst naar Azië en direct daarna naar de VS. Met als voordeel voor de klant dat ook relevante banen of sollicitanten van net over de grens automatisch worden meegenomen.’ En daarna? ‘Dan verkoop ik Jobbird’,

Maar die voorgenomen verkoop is dus een faillissement geworden.

Dit waren zo’n beetje de laatste Trumpiaanse uitspraken van Cruiming en ze staan in schril contrast met de opmerking van Matthijs Jorissen (CTO/CMO Jobbird), die na het faillissement het volgende zei:

Er werd zwaar verlies gemaakt en sinds het begin eigenlijk nooit winst

Als je in Nederland met ongeveer 25 man een vacaturesite runt en je maakt EUR 144 miljoen omzet, dan maak je naar alle waarschijnlijkheid meer dan EUR 140 miljoen winst. Jobbird zou een ongekend succesvolle geldmachine zijn geweest en geen kandidaat voor een faillissement. En dat laatste is toch echt gebeurd. Sterker nog, het faillissement zou door Cruiming zelf zijn aangevraagd.

Zouden we nog van Cruiming horen? Staat er misschien een Holidot 2.0 in de steigers? Wordt Studenten.nl nieuw leven ingeblazen? We kunnen niets anders dan afwachten.

YoungCapital/Jobbird
Ondertussen gaat Young Capital er met de boedel vandoor. En dat is meteen te merken; waar er tot voor kort slechts 64K – 66K aan vacatures op Jobbird stonden is dat aantal gekatapulteerd naar 166K direct na de opkoop. Ondertussen staat de teller op 149K vacatures. En nee, dat zijn niet allemaal vacatures van YoungCapital.

Waarom heeft YoungCapital Jobbird gekocht? Daar is een hele simpele verklaring voor, bij monde van Rogier Thewessen, (mede-oprichter YoungCapital):

Ze hebben heel veel in het merk geïnvesteerd. Mensen kennen Jobbird gewoon.

Postuum een flinke schouderklop voor Cruiming. Want als hij iets heeft gedaan, dan is het wel op de trom slaan. En dat is blijkbaar geld waard. Maar hoeveel geld heeft YoungCapital daar nou eigenlijk voor over? Ik heb die vraag aan Thewessen voorgelegd. Zijn reactie:

We hebben met de curator afgesproken om geen bedragen naar buiten te brengen

Dat was te verwachten natuurlijk. Maar als het bedrijf structureel verlieslatend was, kan het niet veel zijn.

En dan is er deze tweet van Ineke Kooistra (CEO YoungCapital):

Tweet Ineke Kooistra

Ze is bijzonder blij en ze kan voortaan klanten en kandidaten nog beter bedienen. En dat geeft aanleiding tot twee vragen van mijn kant:

Tweet Marc Drees

Dat Waarom? slaat op de reden van haar blijdschap, ik realiseerde me achteraf dat ik me had kunnen beperken tot de tweede vraag. Maar Twitter heeft nog altijd geen mogelijkheid om een tweet te editen… Kijk eens naar Slack, zou ik zeggen. Maar dit terzijde, ik dwaal af. Beste Ineke, als je dit leest: je hoeft alleen maar op de tweede vraag een antwoord te geven. Graag. Vandaag misschien? Als een goed voornemen voor het nieuwe jaar?

Slotopmerkingen
Hoewel YoungCapital de activa en debiteuren van Jobbird heeft overgenomen, is het de naam(sbekendheid) waar het de uitzender vooral om gaat. Ik kan me niet voorstellen dat de technologiestack van Jobbird enige meerwaarde biedt ten opzichte van wat YoungCapital zelf heeft draaien. En waar Jobbird vertrouwde op (zeer kostbare) 3rd party software ontwikkelaars is de uitzender (voor zover ik weet) geheel zelfvoorzienend. Dus het zou me niets verbazen als het Jobbird logo straks op een YoungCapital achterkant wordt geplakt. Schaalvoordeel en zo…

Er is overigens wel één ding waar YoungCapital het voorbeeld van Jobbird zou kunnen volgen, en dat is de combinatie van de zoekresultaat + vacaturedetail schermen. Want daarin loopt YoungCapital toch wel een beetje achter. Vind ik…

Geef een reactie