Velen van jullie zullen het al op de tam-tam hebben gemerkt. De nominatie en verkiezing voor de Meest Invloedrijke Recruiter van 2018 is eind november gestart en is in volle gang. Als ik dit schrijf “dreigen” we de grens van 3000 stemmen te doorbreken. De de kans dat we de all time high van 3187 stemmen uit 2016 gaan breken is alleen nog maar een kwestie van tijd, want stemmen kan nog ruim een week tot donderdag 17 januari om middernacht. Waarom organiseer ik deze verkiezing eigenlijk?
Veel verkiezingen in het zakelijke domein kenmerken zich door schimmige nominatieprocedures en jury’s die in vage achterkamertjes dikke cases “bestuderen” en vervolgens een winnaar uitroepen waarvan iedereen denkt “Huh!?”. Dat kon en kan anders dacht ik in 2009 en dat denk ik nog steeds in 2019. Alle nominaties gebeuren bij de deze verkiezing publiek en zij voor iedereen zichtbaar. Dus ook als iemand door een collega wordt genomineerd en niet door een klant of kandidaat. Voor wat dat waard is. Ook het stemmen gebeurt volledig publiek en iedereen kan alles, wat ik als organisator zie, ook zien. Vooral sinds we gebruik maken van SurveyMonkey waarin ik alle resultaten publiek kan delen. Dat wa sook wel nodig, want stemmen tellen op basis van de hashtag #MIR20.. op meerdere social media en dat ontdubbelen werd een monnikenwerk voor mij en mijn vrijwillige onbezoldigde notaris Rogier van Meer. Nu hoeven we na sluiting alleen maar alles in een spreadsheet te exporteren en kijken waar stemmen incompleet of dubbel zijn. Dat scheelt heel veel werk…..
Maar in 2017 ging het bij mij toch wat kriebelen. De verkiezing werd meer een stemmenwerfwedstrijd dan een strijd om wie nou de meeste invloed had gehad in het vak het afgelopen jaar. En dat vonden nog een paar mensen op dat moment, zoals Gusta Timmermans en Jet Peter, met wie ik ging brainstormen over een nieuwe opzet.
We wilden een juryprijs naast de publieksprijs, maar zonder verlies aan transparantie. En zonder recruiters met een grote backoffice te bevoordelen ten opzichte éénpittende interimmers en recruiters bij kleine agencies. Maar hoe doe je dat? Na een brainstorm met Walter Hueber van Cammio kwamen we uit op 5 sleutelvragen, die de genomineerden op video moeste gaan beantwoorden. Voor iedereen haalbaar. En ook publiekelijk te delen, niet alleen met de jury! Wat waren die vragen.
1. Wat was je grootste recruitment-prestatie in het afgelopen jaar?
2. Wat was je grootste recruitment-innovatie in het afgelopen jaar?
3. Wat heb je gedaan om in het afgelopen jaar je kennis op peil te houden?
4. Wat heb je gedaan om in het afgelopen jaar je kennis over recruitment binnen én buiten je organisatie te delen?
5. Wat is volgens jou de belangrijkste recruitment trend voor het komende jaar?
Zo gezegd zo gedaan, dachten we……..maar daar waar recruiters in 2017 kandidaten al aan video-interviews onderwierpen, hadden ze daar zelf niet zoveel zin in. Het aantal genomineerden daalde sterk ten opzichte van 2016 (een recordjaar) en slechts 10 recruiters beantwoordden de video-vragen. “Oh mijn God, wat heb ik gedaan, dacht ik nog?” Maar ja, verandering is altijd moeilijk, ook voor ons recruiters. Dus hebben we de pijnpunten aangepakt, die we terug hoorden van genomineerden. De eindejaarsdrukte hebben we omzeild in 2018 door het inzenden van de video’s mogelijk te maken tot het laatste weekend voor het sluiten van de verkiezing, dit jaar 13 januari. De jury moet ze natuurlijk ook kunnen bekijken voordat ze bijeenkomen. En om de kwaliteit van de video’s te verbeteren hebben we in samenwerking met WeAreKeen en Cammio een videotraining georganiseerd op donderdag 20 december voor de genomineerden. Nou…….dat heeft gewerkt.
Dit jaar waren er maar liefst 45 (!) genomineerden, vier waren er helaas te laat (na 20n december). Van de 41 resterenden hebben er uiteindelijk 29 hun nominatie geaccepteerd en doen er maar liefst 25 mee aan de jurywedstrijd door de video-vragen te beantwoorden. Deze week verschijnen die langzamerhand in het stemformulier. Dus de schroom van 2017 is afgeworpen. En hoe, de mensen die alleen voor de publieksprijs zetten zelfs ook video in om stemmen te werven. Kortom, ze gaan all-out dit jaar.
En wat is het spannend dit jaar. Vandaag heeft Bryan Peereboom van Wortell net de koppositie van Reggie Ebbe van Coolblue overgenomen. In het agency klassement is het permanent stuivertje wisselen tussen Michelle Thijssen van Personato, Jamie van Raaij van Yacht en Coco van der Veer van Tempo Team. En bij de Talenten is Lina Kucinskaite van WeAreKeen hard aan het inlopen op Sylvia Wools van Achmea. Alleen bij de interimmers lijkt Tessa de Jong van FYGI nu al een solide voorsprong te hebben. Maar ja, met nog een week te gaan kan er nog van alles gebeuren. Ik ben ook erg benieuwd of de mening van de jury en het publiek weer zo dicht bij elkaar liggen als vorig jaar. We gaan het zien!
Wil je nog stemmen, dan kan dat hier. In de blogpost met de stemknop, kun je ook lezen wie er zijn genomineerd en waarom en wie er in de jury zitten dit jaar.
Benieuwd naar de actuele tussen stand? Die kun je hier checken.