Wat is er aan de hand?
UWV heeft recent data opengesteld. RecruitmentMatters was enthousiast. Helemaal toen Bas van der Starre liet zien wat je ermee kunt.
Grote woorden hingen we eraan:
Binnen een jaar zullen deze gegevens verwerkt zijn in tientallen applicaties, nieuw en oud en via het nieuws hun weg vinden naar de samenleving.
Helaas was de vreugde van korte duur. De open data zijn inmiddels belegen, en verse data liggen niet direct in het vooruitzicht. Des te belangrijker is het om iedereen duidelijk te maken waarom deze gegevens zo belangrijk zijn, hoe je ze kunt gebruiken en welke resultaten je daarmee kunt boeken.
En dat is precies wat van der Starre mogelijk heeft gemaakt voor een van de kwetsbaarste groepen in Nederland, de werklozen. Kijk maar mee.
Hoe zit het precies?
Discriminatie van werklozen is een groot probleem. Niemand zit op hen te wachten. Er zit immers werkschuw tuig tussen. We kunnen voorkomen met hen in aanraking te komen door werklozen niet mee te nemen in werving van kandidaten.
Maar door krapte op de arbeidsmarkt (en bij sommigen elementair fatsoen) weren steeds minder recruiters werklozen uit hun kandidatenfunnel. Sterker nog, sommige recruiters gaan zelfs actief naar ze op zoek.
Helaas maakt werk.nl, de place to be voor cv’s van werklozen, niet alle recruiters zo blij dat ze daar vrijwillig terugkeren. Inloggen op werk.nl is ook een rare zijweg als je lekker in je ats zit te werven. De praktijk smoort veel goede bedoelingen in administratieve rompslomp. Dat kan beter. Maar hoe?
Is er geen mogelijkheid te bedenken die het recruiters makkelijk maakt om:
- te overwegen een werkloze in te zettten;
- te voorkomen met werkschuw tuig in aanraking te komen?
Jawel. Die mogelijkheid is er. Bas heeft deze in elkaar gezet op basis van de oude UWV data. Hij werkt als volgt:
- op het juiste moment krijgt een recruiter een seintje of er geschikte werklozen voor zijn voor de functie waarvoor de recruiter werft in de regio waar het werk te doen is;
- met één klikje heeft de recruiter live contact met het werkgeversservicepunt waar de werkloze in de bakken ligt;
- de werkgeversservicepuntmedewerker vertelt de recruiter of de protomatch valide is, of dat er sprake is van een mismatch met werkschuw tuig.
Deze drie stappen zijn op dit moment mogelijk dankzij de POC-up van Bas. Zodra de belangrijkste ats’en de check via de widget in hun processen hebben opgenomen kost de check minder dan een seconde als er geen cv’s zijn. Als er wel relevante cv’s zijn dan kost de check een minuut.
Wat nemen we ervan mee?
Check dit. Klik. Het werkt. Natuurlijk hoort onderstaande ketengeïntegreerd, zodat je geen klikjes hoeft te doen. Maar zelfs met klikjes. Het werkt. Kies een functie. Kies een regio. Bel.Is het nu voor iedereen duidelijk waarom de gegevens vers moeten zijn? Hoe het bijdraagt aan een inclusieve samenleving met minder discriminatie? Kom maar door met die update van de gegevens, dan legt RecruitmentMatters de bal bij de ats leveranciers.