Monsterboard distantieert zich van club van 23 en doet stoer

Monster van Monster.comNaar aanleiding van onze blog posting Vacaturesites in Europa proberen komst Google for Jobs tegen te houden ontvingen we onderstaand persbericht van Monsterboard. Inderdaad, de Nederlandse tak van Monster. Die even wil laten weten dat zij helemaal niets van doen hebben met de club van 23 vacaturesites die proberen Google for Jobs uit de EU te houden:

Monsterboard heeft veel vragen gekregen naar aanleiding van het nieuws dat 23 Europese vacaturesites Eurocommissaris Vestager hebben gevraagd Google for Jobs offline te halen. Hierbij sturen we u namens Monsterboard Nederland een reactie op dit nieuws.

Monsterboard maakt geen deel uit van de 23 partijen die een klacht hebben ingediend over Google Jobs. Monsterboard is namelijk partner van Google. [red.: Net als Glassdoor, LinkedIn en CareerBuilder)

 

Monsterboard acht de stap om een launching partner te zijn voor de nieuwe job search van Google niet meer dan logisch. Het is ons doel om geschikte technologische innovaties beschikbaar te maken voor zowel werkzoekenden als werkgevers. Sollicitanten maken vooral aan het begin van de zoekopdracht, in de oriëntatiefase, gebruik van zoekmachines.

Je vraagt je dan af als naïeve marktvolger wat Monster(board) als geschikte technologische innovaties beschouwt? Wanneer heeft Monster ooit een technologie net zo volledig omarmd als het met Google for Jobs heeft gedaan? En dat niet alleen; ook het zoekproces en de pagina-inrichting op Monster(board)zijn volledig van Google for Jobs gekopieerd. Volgens mij is dit voor het eerst in de geschiedenis van Monster (overigens nu deel van Randstad natuurlijk). En het zal hier ook wel bij blijven. Want waarin is Monster nog onderscheidend van Google for Jobs? Hooguit in negatieve zin: veel minder vacatures en, ondanks al het kopieerwerk, een mindere user experience.

Maar laat ik niet verder uitweiden over al dit soort technicalities en me weer richten op het persbericht:

De testfase van de samenwerking met Google van de afgelopen maanden in onder meer Duitsland en de UK en de samenwerking met Google in andere markten hebben ons laten zien dat we onze klanten de juiste technische structuur bieden voor de nieuwe functie voor het zoeken naar werk in Google search. Wij adviseren recruiters en HR-managers met advies over het optimaliseren van hun advertenties voor Google Job Search zodat de zichtbaarheid, de traffic en de kans op sollicitaties op hun vacatures op Monsterboard wordt vergroot.

 

Daarbij is het wel zo dat Monsterboard altijd kritisch zal zijn op zijn partners. Het recruitment platform is van mening dat er een eerlijk concurrentieveld moet bestaan op de Nederlandse markt. Als dat in het geding komt door de activiteiten van een van onze partners, zullen wij de samenwerking uiteraard opnieuw beschouwen.

zullen wij de samenwerking uiteraard opnieuw beschouwen. Hoe dan? Ga je de zoektechnologie (Google for Jobs) en het proces & interactie (gekopieerd van Google for Jobs) dan helemaal anders doen? Dat worden stappen terug in de tijd en dat zie ik niet gebeuren. Monster is getrouwd met Google (for Jobs), of ze het nu beseffen of niet.

Wie volgt?

Geef een reactie