Gesponsorde tweets, bijna niemand houdt ervan. Ik ook niet. En toch vond ik het leuk om een dergelijk spammetje van Monsterboard binnen te krijgen van mijn Twittervrienden.
Monsterboard doet namelijk iets goed. Iets kleins, weliswaar, maar mij maakt het vrolijk. Ze schrijven:
Er mist iemand bij KPN Internedservices.
Nee. Het gaat mij niet om het idiote woord Internedservices (wie heeft daar akkoord op gegeven?). Het gaat erom dat ze aangeven dat ze iemand missen. Dat vind ik mooi. En ik vind het goed.
Vergelijk het maar eens met een gebruikelijkere wervingstekst als:
Wij zoeken een Programma Manager
RecruitmentMatters kiest het perspectief van de werkzoeker. ‘missen’ is op drie manieren beter dan ‘zoeken’ als je kijkt vanuit het perspectief van de werkzoeker:
- als ze iemand missen dan kan de sollicitant de perfecte oplossing zijn, terwijl als ze iemand zoeken de sollicitant hoogstens ‘in het plaatje kan passen’;
- het klinkt bovendien kwetsbaar, wat de relatieve kwetsbaarheid van de sollicitant vermindert;
- het communiceert dat het bedrijf de sollicitant nodig heeft. De sollicitant kan vragen waarom precies; sollicitanten kunnen op basis van het antwoord zelf aangeven hoe ze het gemis gaan opvangen, zonder dat het profiel van wie ze zoeken dit dichttimmert. Anders gezegd: de sollicitant promoveert van what naar how.
Drie keer goed dus. Ga zo door, Monsterboard. Maar luister wel naar Adrie. Die had namelijk in 2018 al gelijk. En sla niet gelijk door. Werkzoekers werkmissers gaan noemen is bijvoorbeeld geen goed idee.