In een tijdperk waarin de vacaturereuzen (CareerBuilder, Monster, LinkedIn, Indeed, Google for Jobs) overstappen op de Glassdoor standaard voor het zoeken naar vacatures en bekijken van de vacaturedetails van de geselecteerde vacature, is het opvallend om te zien dat er nieuwkomers zijn die zich niets gelegen laten liggen aan gezond verstand. Of is het misschien kuddementaliteit? De toekomst zal het uitwijzen.
Eén zo’n voorbeeld is Neuvoo (binnenkort Talent.com), een vacature-aggregator. Inderdaad, zoiets als Indeed. Maar waar Indeed vrijwel volledig is omgekat naar de Glassdoor standaard (alleen (nog) met opengeklapte facets aan de linkerkant) kiest Neuvoo voor de klassieke variant waarbij de zoekresultaatpagina alleen maar een lijst van vacatures toont. En dat is vanuit gebruikersperspectief wel heel erg onhandig.
Homepage
De homepage van Neuvoo ziet er zo uit:
Bepaald geen novum voor een vacature-aggregator, hier is niets nieuws te ontdekken.
Zoekresultaatpagina
Maar dat ziet er anders uit als we naar de zoekresultaatpagina gaan:
In eerste instantie dacht ik nog dat in naar een moderne zoekresultaatpagina keek, maar de kolom aan de rechterkant bestaat niet uit de details van de eerste vacature uit de lijst maar uit geconsolideerde salarisinformatie. Waarom eigenlijk? Zou er iemand geïnteresseerd zijn in het gemiddelde salaris uit meer dan 600.000 vacatures? En waarom dan? Ik ga er niet vanuit dat de gemiddelde werkzoeker hier iets aan heeft, afgezien van het idee dat dit waardevol zou kunnen zijn. Zonder vervolgens met een praktisch voorbeeld te komen maar grafieken en cijfers zijn nou eenmaal interessant. Infograficsverslaving.Toch?
Neuvoo lijkt met haar zoekresultaatpagina overigens wel voorbereid op betere tijden. Zo heeft ze haar (beperkte, single-select en weinig relevante) facets al boven het zoekresultaat geplaatst en is de rechterkolom op dit moment weliswaar te smal maar dat is makkelijk aan te passen.
En dan nu iets mooiers
En dan zou het scherm er weleens een stuk relevanter uit komen te zien, misschien wel zo fraai als de zoekresultaatpagina van Glassdoor:
Mooi, hè! Een zoekresultaatpagina met aan de ene kant de lijst met vacatures en aan de andere kant de details van de geselecteerde vacature. Het beste wat we de werkzoeker op dit moment kunnen bieden.
Maar hier kan Neuvoo mogelijk nooit aan voldoen. Want dat betekent dat de aggregator veel meer informatie van een vacature moet kunnen laten zien dan is toegestaan door de partijen van wie deze vacature is. De rechterkant van het scherm zou dus een bijzonder kaal landschap tonen. En dan kan je misschien beter zinloze salarisinformatie tonen.
En dan nu iets ‘klassiekers’
En dan nu het zoekresultaat-oerscherm, of althans een voorbeeld daarvan:
Ook niet slecht, maar wel een stuk minder efficiënt dan het nieuwerwetse scherm van Glassdoor. Want met het oerscherm moet je een vacature aanklikken, het vacaturedetailscherm bekijken en weer terugklikken naar het oerscherm. Voor iedere vacature die je wilt bekijken. Dit pogosticken (hattip Baymard voor het gebruik van de term in deze context) gaat de gemiddelde werkzoeker al snel vervelen. Met een eerder afhaken risico tot gevolg. En dat is wat geen enkele vacaturesite wil.