Het leed dat user experience heet, aflevering 3,944

Ik blijf me verbazen over hoe slecht het is gesteld met de user experience van de gemiddelde recruitment website. Het is tranentrekkend, en eens te meer zo omdat het niets meer zou hebben gekost om het in één keer goed te doen. Maar op de één of andere manier wil het maar niet lukken.  Arme werkzoeker…

In onderstaand voorbeeld gaat heel veel fout, maar ik wil twee akelige fouten er uitlichten:

  1. de ‘behulpzame’ tekst “What’s the accepted password format?”
  2. het CAPTCHA monster

Wachtwoord en reCAPTCHA UX issues

De behulpzame tekst “What’s the accepted password format?”
Laten we wel wezen, dit is een enorme stap voorwaarts in vergelijking met de situatie waarbij je geen enkele ondersteuning krijgt tijdens het invoeren van een geaccepteerd wachtwoord, maar waar de site je om de oren blijft slaan met ‘fout’meldingen tot je het goed gegokt hebt.

Maar waarom laat de site mij niet meteen het accepted password format zien? Nou, ik heb wel een idee:

Wachtwoord en reCAPTCHA UX issues, 2

Waarschijnlijk wilden ze niet zoveel ruimte opofferen onder het wachtwoord veld. Of naast het wachtwoord veld want dat zou ook makkelijk hebben gekund.

Maar als ze het teveel ruimte vonden, waarom hebben ze het niet geprobeerd in te korten?

Hoe dan ook, toon de condities van een wachtwoord op het moment dat een gebruiker dat nodig heeft en laat er niet een extra gebruikersactie voor nodig zijn.

Het CAPTCHA monster
Allereerst even een verklaring van het acroniem CAPTCHA: Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart

Wat een prachtige naam voor een monsterachtig stukje functionaliteit. Want bij een CAPTCHA moeten wij mensen bewijzen dat we mensen zijn. En geen robots.Volstrekt ridicuul, maar probeer een eenmaal zich ingegraven CAPTCHA maar te verwijderen. Geen enkele kans

Ondertussen heeft Google (overlord van de reCAPTCHA) dat ook ingezien en zij komt met een nieuwe versie van het monster. In de brochure geeft ze feitelijk de gruwelijkheden van het oude monster toe:

High user friction inherent in image-based challenge-response bot detection limits coverage to a few key pages such as login, account creation, shopping cart, and payment. […] False positives and user errors increase the risk of customer churn and transaction abandonment rates.

Een heftig stukje corporate speak waar feitelijk staat dat de huidige CAPTCHA tools maar een beperkte bescherming bieden en tegelijkertijd de gebruiker irriteren. Ten aanzien van die beperkte bescherming ben ik bereid Google te geloven en als gebruiker ken ik de golven van blinde razernij als ik weer eens op zo’n door een CAPTCHA beschermde pagina kwam. Met als onderliggende frustratie: waarom moet ik bewijzen dat ik geen robot ben? Zorg daar gvd zelf voor en val mij daar niet mee lastig.

Natuurlijk heeft Google een oplossing voor die akelige problemen die zij schetsen met oudere versies van CAPTCHA :

reCAPTCHA Enterprise is a User Protection Service from Google Cloud that provides comprehensive protection against bot-based online fraud attacks while enabling real web user interactions to proceed seamlessly.

Jawel, Google zegt hier dat reCAPTCHA haar werk op de achtergrond zal doen zonder de gebruiker hiermee lastig te vallen. Nou, niet helemaal:

The reCAPTCHA API has introduced adaptive risk scoring as the primary detection approach, thereby shifting image-based challenges to an optional escalation path role.

Hmmm… plaatjes selecteren is nog niet helemaal uitgebannen maar zou nu beperkt zijn tot een escalatieproces. Niet ideaal maar in principe veel beter dan de huidige situatie waarbij iedereen veroordeelt is tot die nare CAPTCHA-ervaring. En in bovenstaand voorbeeld is er ineens heel veel ruimte gekomen om de wachtwoord condities volledig te tonen. Altijd.

Geef een reactie

1 Comment
  • Yohan
    says:

    Blijft nog onvermeld dat elke wachtwoordconditie, behalve minimale lengte, het wachtwoord makkelijker te raden maakt. Voorstanders van wachtwoordcondities begrijpen niets van de werking van computers, noch van kansberekening, en het minst van menselijk gedrag.

    0
    0