ProRail werft treinverkeersleiders, liefst zonder bagage

Corona raakt de luchtvaart hard. Veel werknemers verliezen hun baan. Op Schiphol blijven werken is vaak een gepasseerd station. Overstappen naar een andere branche is het devies. Maar hoe doen luchtvaartmedewerkers dat zonder vertraging op te lopen in hun loopbaan? Wie zit er nú op deze mensen (en hun bagage) te wachten?

Dit alles was ik aan het overpeinzen toen er een persbericht in de bus viel.

Enter Prorail

Uit het persbericht

ProRail start vandaag opnieuw met een wervingscampagne voor de functie van Treinverkeersleider. Voor de komende jaren worden honderden nieuwe medewerkers gezocht om de treinen in Nederland goed te laten rijden. Dit is hard nodig, want naast de structurele bezettingsproblematiek die er al was, zorgt het coronavirus voor extra personele uitdagingen bij ProRail. Op een aantal verkeersleidingsposten is er zelfs een tekort aan Treinverkeersleiders. Als onderdeel van de nieuwe zoektocht, bekijkt ProRail de mogelijkheid om mensen die werkzaam zijn in sectoren die het zwaar hebben door Covid-19 aan te trekken als Treinverkeersleider. Zo hoopt ProRail werknemers die hun baan verliezen door de coronacrisis een helpende hand te bieden. En tegelijkertijd de openstaande vacatures in te vullen met nieuw talent.

Kijk eens aan! ProRail zoekt nú mensen in getroffen sectoren! Top! Maar hebben ze ook al gedacht aan mensen in de luchtvaart? Jawel. Het persbericht gaat namelijk verder:

De luchtvaartsector is een goed voorbeeld van een sector die goed aansluit bij de wereld van ProRail. Met ruim driekwart minder passagiers- en vrachtvluchten heeft deze branche het moeilijk en banenverlies lijkt onvermijdelijk. Wie de druk van de luchtvaartbranche aankan, zou zomaar eens over de juiste kwaliteiten kunnen beschikken om de drukste spoorwegen van Europa in goede banen te leiden. ProRail nodigt mensen uit deze sector, en alle andere geïnteresseerden in deze verantwoordelijke job, dan ook graag uit om de vacatures te bekijken op werkenbijprorail.nl/treinverkeersleiders.

Beren op de rails

Als je het zo leest is het een overtuigend verhaal. De functies sluiten op elkaar aan. ProRail vult een gebrek op met een overschot. Sureshot. Het persbericht ziet enkel voordelen. En toch is de deze wervingscampagne zeer ambitieus.

De reden hiervoor ligt voor de hand. ProRail zit namelijk met smart te wachten op mensen uit de luchtvaart, maar veel minder op hun bagage. Meer specifiek zit ProRail niet te wachten op de salariswensen waarmee luchtverkeersleiders gewend zijn in te checken.

Ravijn

ProRail biedt treinverkeersleiders maximaal €3.907,– bruto per maand, ongeveer €2.860,– netto.

Luchtverkeersleiders verdienen maximaal €9.259,– per maand, ongeveer €5.384,– netto.

Het CBS leert ons vervolgens, dat als een luchtverkeersleider treinverkeersleider wordt, hij twintig keer zoveel mensen tegen gaat komen die meer verdienen dan hij.

Dat is nogal een duikeling op de inkomensladder.

Als je op dit moment als luchtverkeersleider maximaal verdient, dan verdient 2,1% van de Nederlandse huishoudens* meer dan het jouwe. Dat is al erg genoeg. Als je treinleider wordt dan neemt dit percentage toe met 870%!

Dit ravijn zal veel luchtverkeersleiders angstig maken, terwijl ze toch gewend zijn aan hoogteverschillen. Het ligt voor de hand dat salaris een stootblok gaat vormen, als het tot onderhandelingen komt.

Wat nemen we ervan mee?

Het streven om lege plekken op te vullen met mensen die het werk aankunnen is natuurlijk fraai en ik wens ProRail heel veel succes. Maar zou het niet nog fraaier zijn als de campagne de olifant in de porseleinkast zou benoemen? Of onderschat ik de werklust, de realiteitszin en het aanpassingsvermogen van de doelgroep? Ik hoop het.

Geef een antwoord

1 Comment