Hallmark riskeert een biljoen euro boete

Vandaag kreeg RecruitmentMatters bericht van Hallmark. Hallmark vroeg aandacht voor de services die zij bieden voor het uitluiden van 2020. Zo hintten zij op een feestelijke kaartenregen, die het recruitment landschap een fraai aanzien zou kunnen verschaffen.

Wat Hallmark niet wist is dat ik e-mails als deze meestal direct onder de loep neem, letterlijk. Mijn devies is namelijk: afmelden. Dat kan meestal via een link in de e-mail. Maar die vind je niet zonder vergrootglas. Bij Hallmark viel dit gelukkig nog mee. Hiervoor riskeert Hallmark, als het aan mij ligt, geen biljoen euro boete. Maar waarvoor dan wel?

Biljoen euro boete

Toen ik op ‘Afmelden’ klikte, vermoedde ik eigenlijk dat de uitschrijving direct geregeld zou worden. Dit is meestal het geval en kan bij mij altijd op een goedkeurend knikje rekenen. Het is namelijk wettelijk verplicht om mensen een mogelijkheid te bieden om eenvoudig uit te schrijven en iemand die zich aan de wet houdt, waar overtreding hem voordeel had geboden, krijgt, zo hebben we dat in Nederland met elkaar afgesproken, een knikje.

Mijn vermoeden bleek voor Hallmark helaas niet op te gaan. Hallmark krijgt geen knikje. Integendeel. Hallmark laat mij namelijk een opt-out lijst afwerken.

Dat is niet zoals het hoort. Een minimum van elf klikjes om uit te kunnen schrijven is niet ‘eenvoudig’. En ik ben niet de enige die er zo over denkt.

Wageningen Universiteit meldt bijvoorbeeld:

Recht van verzet

Met recht van verzet wordt bedoeld dat de ontvanger zich gemakkelijk en zonder kosten moet kunnen afmelden voor een nieuwsbrief of serie e-mails. In iedere verzonden e-mail moet deze mogelijkheid zijn opgenomen. Let hierbij ook goed op de term ‘gemakkelijk’. Een lange vragenlijst die ingevuld moet worden voordat de uitschrijving wordt geaccepteerd is niet gemakkelijk.

Zie je wel!

Over wat wetsovertreders te wachten kan staan weten ze ook nog het volgende te melden:

Overtredingen

Als de verzender zich niet aan het spamverbod houdt zullen er over het algemeen eerst waarschuwingen worden uitgedeeld. Bij herhaalde, of zeer ernstige overtredingen kunnen er boetes worden opgelegd tot wel 450.000 euro per overtreding. Bij overtredingen kan de boete zowel aan de feitelijke verzender (persoon/medewerker) als de afzender (opdrachtgever/organisatie) worden opgelegd. Het is belangrijk je te realiseren dat de boete per overtreding geldt. Als je dus een campagne neemt waarin je de spamwet hebt overtreden, en je hebt deze naar 100 ontvangers verstuurd, dan kunnen alle 100 ontvangers een klacht indienen. Een eventuele boete wordt dan ook per overtreding, dus per ontvanger opgelegd. Het is dus mogelijk dat je in dit geval 100 keer de vastgestelde boete moet betalen, en dat kan een flink bedrag worden.

Wat nemen we ervan mee?

Ik ga ervan uit dat 2,3 miljoen Nederlanders mails krijgen van Hallmark. Elk van hen kan een klacht indienen die kan resulteren in €450.000,– boete. 2,3 miljoen * €450.000,– is €1.035.000.000.000. Dat is méér dan een biljoen euro boete. Maar laten we niet flauw doen. Die 35 miljard euro zie ik door de vingers, tenminste, als ze de opt-out vervangen door een opt-in.

Geef een antwoord