Wie doet het beter? Indeed of Google for Jobs

Usability done wrongEen veelomvattende vraag, en daarom ga ik het in kleine stukjes knippen. En soms ook een vraag die alleen maar voor Indeed of Google van toepassing is omdat maar één van de twee sites bepaalde functionaliteit laat zien.

Vandaag behandel ik de plaats je cv functionaliteit die door Indeed nogal prominent wordt gevoerd op de pagina met het zoekresultaat. Een beetje alsof je een zeekoe in een bak met garnalen gooit. Oké, een weinig gebruikelijke vergelijking, maar je hebt vast wel beeld

Dit is de zoekresultaat pagina van Indeed na een zoekactie naar banen in het fraaie Voorschoten:

Indeed zoekresultaatscherm - plaats je cv

Dit is een pagina die gaat over vacatures, en niets dan vacatures.Toch? Fout! Een klein Gallisch dorpje… Pardon, verkeerde hersenhelft. Een kleine link vraagt bedrieglijk om een cv van de bezoeker. Terwijl die bezoeker bezig is met het vinden van een droombaan!

Dat is niet erg slim van Indeed. Dit zorgt ervoor dat bezoekers even stilstaan en nadenken (en mogelijk zich irriteren). En dat stilstaan en nadenken kan zomaar leiden tot het vertrek van die bezoeker (Don’t make me think!)

Dus waarom die link niet gewoon weggooien en de linkerkolom wat omhoog schuiven? Er is tenslotte al een link die vraagt om een cv van de bezoeker (aan de rechterzijde in de global navigation)

Indeed wil heel graag cv’s van bezoekers, dat is duidelijk. Meer cv’s betekent een grotere cv-database en een grotere cv-database betekent meer omzet. Het is dus begrijpelijk wat Indeed doet. Alleen wat begrijpelijk is, is nog niet altijd goed voor de gebruiker. En uiteindelijk is iets dat niet goed is voor de gebruiker ook niet goed voor de aanbieder.Het is slechts de termijn waarop, en daar kan niemand iets zinnigs over zeggen.

Geef een reactie