ABP: het mag duidelijker. En aardiger

Ik wilde online post van ABP lezen en werd daarbij (na enig DigiD gepruttel) naar onderstaande pagina gestuurd:ABP

Prima pagina zou je zo zeggen. Maar ik wil naar de post, dus ik klik meteen op de knop Doorgaan.

Maar dat had ik dus niet mogen doen, volgens ABP:

ABP

Jawel, ik had een vinkje moeten zetten. Alleen maakt ABP dat op geen enkele manier duidelijk. Niet in tekst (“klik checkbox voordat u verder kunt gaan”) en niet in beeld (bijvoorbeeld door de knop Doorgaan ‘passief’ te tonen tot de checkbox is aangevinkt).

En dan te bedenken dat ABP ook nog eens een oudere doelgroep bedient, waar ik mezelf overigens in het geheel niet toe wens te rekenen. Maar dat terzijde.

En het kan nog erger, want als ki nu een vinkje zet krijg ik dit te zien:

ABP

Een gigantische vink in agressief rood die fout, fout, fout tegen mij kwettert.

Ik ben blij dat ABP transparant is over de manier waarop ze met gegevens omgaan. Ik zou alleen willen dat ze hun transparantie ook toepassen op de online interactie.

Geef een antwoord