Indeed: voor het zingen de kerk uit

Indeed logoBij mijn speurtocht naar goede en slechte ux in recruitend Nederland struikelde ik over een negatief pareltje bij het veelgeplaagde Indeed. En dat negatieve pareltje kreeg ik direct na het afvuren van mijn eerste zoekopdracht te zien. Indeed gaat voor maximale impact.

Dit kreeg ik namelijk te zien:Indeed zoekresultaatscherm - pop-up

Het zoekresultaatscherm (datgene waar ik feitelijk in geïnteresseerd ben) is afgedekt met een grijze laag en prominent figureert er een bedelactie van Indeed. De site wil namelijk het volgende weten:

Hoe waarschijnlijk is het dat je Indeed zou aanraden aan iemand?

Maar wat is dat nou voor een vraag als ik nog niet eens weet hoe goed Indeed voor mij zorgt? Ik heb één actie op de site uitgevoerd en nog niet eens naar de resultaten van die actie kunnen kijken. Maar Indeed komt al tussenbeide als een hijgerige wethouder Hekking (staat vast op YouTube) en verstoort de totale gebruikersbeleving.

Indeed wil wat van mij weten wat ik op dat moment zelf nog niet weet. Dat is natuurlijk behoorlijk stom, maar Indeed staat hier niet alleen in. StepStone/Totaljobs is ook zo’n site die zich niet kan bedwingen en de gebruiker bespringt op het moment dat hij/zij het geringste vermoeden van interesse heeft getoond.

Door dit soort gedrag loop ik weg uit de winkel, om niet meer terug te keren (tenzij ik niet anders kan). Maar ik heb Indeed wel voorzien van feedback. Die vanzelfsprekend in het roterend archief zal verdwijnen, want dat is natuurlijk maar een fop tekstveld:

Indeed zoekresultaatscherm - pop-up 2

Teveel woorden verzwakken de boodschap
Daarnaast hou ik van woorden. Vooral van zo min mogelijk woorden. Als het tenminste om een boodschap gaat waarmee je mensen in beweging wilt zetten. En volgens mij heeft Indeed daar onvoldoende aandacht aan besteed, wat de kracht van de vraag minder maakt. Wat te denken van :

Hoe waarschijnlijk is het dat je Indeed zou aanraden?

Bijna 20% minder woorden en dezelfde boodschap. Wie ga je het tenslotte aanraden, buiten de catch-all iemand? De woorden aan iemand hebben volgens mij dus geen toegevoegde waarde.

Zo’n reductie doe geen wonderen in termen van response rate, maar het kan vast geen kwaad.

Geef een reactie

5 Comments
    • Marc Drees
      says:

      Ik had deze reactie al verwacht. Ik begrijp dat het moeilijk is om je ongelijk toe te geven, maar toch is het vaak beter om dat wel te doen. Het bespaart je namelijk een verdere vernedering (zie hieronder).

      Dan nu ten aanzien van je nieuwe en even zinloze punt:
      Bij Indeed moet je voor het zingen de kerk uit; voordat ik aan het prettige deel toekom (het bekijken van de zoekresultaten, word ik door Indeed hartgrondig onderbroken. En bij Indeed wil je voor het zingen de kerk uit doordat je niet eens gegund krijgt om zoekresultaten te bekijken.
      Ik ervaar dus tweemaal een zangloos kerkbezoek, vandaar de titel van mijn blogposting. Hoe iemand dit als suggestief kan beschouwen is beyond me.