(onbetrouwbaar) Persbericht: Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’

Updated disclaimer: RecruitmentMatters had beter moeten weten dan onderstaande te plaatsen.

Disclaimer: RecruitmentMatters laat persberichten meestal links liggen. Meestal betreffen ze niet meer dan ronkende reclame of nieuws-onwaardige pseudo-feiten. Vandaag maken we een uitzondering. Voor de goede orde tonen we het bericht integraal.

Breda, 7 april 2021 – Een originele sollicitatiebrief schrijven blijkt een hele opgave. Nederlandse sollicitanten gebruiken namelijk veelvuldig clichés in hun brieven. De woorden ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’ gebruiken zij het vaakst om zichzelf te beschrijven. Dit en meer blijkt uit internationaal onderzoek van CVster, dat 340.118 brieven analyseerde om de grootste sollicitatieclichés bloot te leggen.

Nederlandse werkzoekenden laten in hun sollicitatiebrief graag blijken dat zij zich willen blijven ontwikkelen en toegewijd zijn aan hun werk. Woorden als ‘leergierig’, ‘enthousiast’ en ‘gepassioneerd’ staan namelijk ook in de top 10. Wie op wil vallen met zijn of haar sollicitatiebrief, kan het beste deze omschrijvingen van zichzelf vermijden.

  1. Team(player)
  2. Gemotiveerd
  3. Ambitieus
  4. Leergierig
  5. Oplossingsgericht
  6. Enthousiast
  7. Zelfstandig
  8. Gepassioneerd
  9. Flexibel
  10. Zakelijk

Ook elders in West-Europa is teamplayer het grootste cliché, maar daarnaast komen woorden als klantgericht (#2), geïnteresseerd (#3) en gepassioneerd (#4) hoog op de ranglijst uit.

Oost-Europeanen meer resultaatgericht
sollicitatiebrieven uit het oosten van Europa schetsen een ander beeld. Daar zijn sollicitanten vooral resultaatgericht en leggen zij minder nadruk op hun persoonlijke ambities. In Tsjechië zijn veelvoorkomende woorden in sollicitatiebrieven bijvoorbeeld ‘gestructureerd’ en ‘taakgericht’, terwijl men zichzelf in Polen opvallend vaak klantgericht noemt.

Opvallen in sollicitatieprocedure: blijf weg bij clichés
Om op te vallen met een sollicitatiebrief, is het verstandig om weg te blijven bij clichés. Dit advies geeft Menno Olsthoorn, oprichter van CVster: “Die clichés gebruiken immers veel andere sollicitanten ook. Ben je toch een echte teamplayer? Beschrijf dan een ervaring waaruit dat blijkt. Of doe eens elders inspiratie op voor jouw sollicitatiebrief. Kijk niet welke woorden er in een vacaturetekst worden gebruikt, maar ga bijvoorbeeld in gesprek met een vriend of familielid om te ontdekken wat jou typeert.”


Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Neem voor vragen over het onderzoek contact op met communicatie@cvster.nl.

Onderzoeksmethode
Om te achterhalen welke eigenschappen of vaardigheden het veelvuldig worden benoemd in sollicitatiebrieven, heeft CVster duizenden sollicitatiebrieven uit elf Europese landen geanalyseerd op woord- en taalgebruik. 

In totaal zijn 340.118 Europese sollicitatiebrieven (waarvan 45.339 Nederlandse brieven) geanalyseerd.

Meer informatie over het onderzoek is te lezen op: https://cvster.nl/blog/onderzoek-cliches-sollicitatiebrieven

Over CVster.nl
CVster helpt mensen in hun zoektocht naar werk en het sollicitatieproces. Dat doet het bedrijf met behulp van voorbeeldcv’s, allerlei tips en onderzoeken op het gebied van solliciteren en de arbeidsmarkt in het algemeen. Om het schrijven van een cv snel en makkelijk te maken voor iedereen biedt CVster.nl een praktische tool aan. 

Geef een reactie