Zingeving, verbinding, of engagement, is van levensbelang. Daarom is het goed dat er onderzoek naar gedaan wordt. Toen Professor Arnold B. Bakker mijn timeline verblijdde met een meta studie over dit onderwerp hoefde ik geen seconde na te denken.
Dit werk verdient aandacht. Een blogje schrijven is het minste wat ik kan doen om hieraan bij te dragen. Het kost weinig moeite. Al zou ik er meer één leven mee redden dan heeft het al zin.
Hoe zit het precies?
Bullshitbanen, daar houden mensen niet van. Als wat je doet niet nuttig is dan voel je geen verbinding met je werk. Je gaat dan op dóór je werk. Burn out ligt op de loer. Je overlevingskansen nemen schrikbarend af.
Aan de andere kant, als je het gevoel hebt dat je werk wél zin heeft, dan ga je op ín je werk. Je bent productiever en je overlevingskansen en je kwaliteit van leven nemen zienderogen toe.
Professor Bakker onderzocht hoe engagement uitpakt voor medewerkers van publieke, semi-publieke en private organisaties. Verwerkt deze informatie in je employer brand.
Lees hier het onderzoek:
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0734371X19840399#.YHQIF01iDTU.twitter
Wat nemen we er van mee?
Employer branding is geen hype. Zingeving, inhoudelijk werk, is belangrijk.
Maar let wel op. UWV adverteert met het bullshit begrip ‘zinhoud’. Dat is dodelijk. Ze gooien het kind met het badwater weg. Zonde, want UWV medewerkers doen belangrijk werk.
Marc Drees
says:Wat is employer turnover? Is dat revenue of de doorloopsnelheid van medewerkers? En is er een relatie tussen de twee? En is er sprake van een oorzakelijk verband tussen de twee? Zo ja, welke is dat dan?
Dirk
says:Uit je reactie begrijp ik dat je je niet in het onderzoek hebt verdiept.
“turnover intention is defined as an employee’s voluntary intention to quit the organization (Saks, 2006)”