Randstad heeft onvoldoende aandacht voor werkzoeker

Nadat ik enkele dagen geleden de nogal krakkemikkige zoekfunctie van Monsterboard aan een kritisch onderzoek had onderworpen, leek het me een goed idee om dit nog eens dunnetjes over te doen met Randstad, tenslotte de moeder van Monsterboard. Hopelijk heeft Randstad haar zoekzaakjes beter voor elkaar.

De homepage
Een zeer grafische homepage met grote gekleurde vlakken:

Randstd homepage

En in het bovenste vlak kan ik een trefwoord en een locatie invoeren. Waarbij het trefwoord geen autocomplete functie heeft, de locatie heeft dat wel. Waarom deze tweedeling? Het lijkt er op dat Randstad de laatste jaren niet om zich heen gekeken om zo de trends in search mee te nemen in de eigen site. Of is Randstad van mening dat potentiële uitzendkrachten een slechtere ervaring juist op prijs zullen stellen in vergelijking met online retail sites? Onder het motto: je mag wat extra moeite doen om een baan bij ons te vinden…

De autocomplete functie laat de nodige steken vallen. Zo geeft het geen vacatureaantal voor geboden suggesties, is er geen scoped search waardoor een functie van een sector kan worden onderscheiden en laat het niet zien welke karakters in de suggesties al door de gebruiker zijn ingevoerd. Tegenwoordig zijn dit toch echt wel zaken die door een zichzelf respecterende zoekfunctie moet worden geboden. Minimaal.

Voor de bitneukers onder ons ook nog even een onopvallend (en daarom fout) element in de global navigation. Uitgebreide analyse laat zien dat de navigatie-optie werkzoekend in bovenstaand scherm actief is. De tekst is helderder en er is een subtiel dikker streepje onder de optie. Machtig mooi als de bezoeker een half uur de tijd heeft om de homepage tot zich te nemen. Maar is zelden de realiteit. Als je dus de navigatie opties ondersteunend wil laten zijn voor een bezoeker dan is het misschien een idee om het meer in your face te maken. Bezoekers zullen er blij van kunnen worden. Einde bitneuker sectie…

Het zoekresultaat
Zo ziet de pagina van het zoekresultaat er uit:

Randstad zoekresultaat

Ik kan bij Randstad dus geen zoekresultaten krijgen als ik zoek met onvolledige termen in het Wat of Waar veld. Dat is dom! Zo mis je de kans om allerlei vacatures te tonen. In plaats daarvan krijg ik een serie obligate suggesties die geen van allen voor mij van toepassing zijn. Dit kan toch veel beter, Randstad? Kijk eens om je heen of lees eens wat usability research van de online retail sector. Werkzoekenden zullen blij zijn.

Ook nog even een waarschijnlijk accessibility dingentje, en dat is de rode fouttekst op een donker vlak. Matig zichtbaar voor mij dus vermoedelijk slecht/niet zichtbaar voor werkzoekenden met bepaalde visuele beperkingen.

En nog een bitneuk dingetje; de tekst Jouw zoekopdracht voor acc in lei leverde geen passende vacatures op laat de acc in lei helemaal in zwart zien, maar het woordje in moet natuurlijk in blauw worden getoond. Schokkend. Voor bitneukers althans. En ook zij hebben recht van speken.

Het zoekresultaat revisited
Als ik met het volledig woord accountmanager zoek dan krijg ik geen resultaat. Zoek ik echter met account manager dan is er ineens wel een resultaat. En wat voor één…:

Randstad zoekresultaat2

Goeie hemel! Allereerst heeft Randstad er niet voor gezorgd dat gelijke zoektermen (accountmanager en account manager) tot een identiek zoekresultaat leiden, er is ook nog eens één zoekresultaat met account manager dat voor de bezoeker volstrekt onjuist is. Een medewerker klantenservice is niet hetzelfde als een account manager (of accountmanager)! En het is geen excuus door te zeggen dat de term account manager waarschijnlijk wel staat in de vacaturetekst. Tenzij je dit vertelt in bovenstaand scherm, want dan begrijpt de bezoeker er tenminste nog iets van. En blijft hij/zij misschien wat langer.

Voor de volledigheid, dit is het zoekresultaat met accountmanager

Randstad zoekresultaat3

Interessant… Waar Randstad geen aantallen vacatures voor de zoektermen Wat en Waar toont, lukt het wel voor de radius. Waarbij ik overigens maar hoop dat de bezoeker het getal tussen haakjes op de juiste wijze weet te interpreteren. Dat is geen vanzelfsprekendheid.

Zo ziet overigens de vacaturedetailpagina voor de ene account manager vacature er uit:

Randstad vacaturedetail

En nu even een puzzelvraag: waar is de functie die mij terug laat keren naar het zoekresultaat? Langer dan 3 seconden moeten zoeken? Niet indrukwekkend maar wel begrijpelijk. Wie heeft verzonnen om zo’n belangrijke functie (ik heb back button niet getest) zo verborgen weer te geven, in een extra klein lettertype?


Slotopmerkingen
Naast de issues met de zoekfunctie en het presenteren van het zoekresultaat is er ook het zoekproces. Randstad hanteert nog altijd een model met 3 schermen (Zoekscherm – Zoekresultaatscherm – Vacaturedetail scherm.. Met vermijdbaar veel navigatiebewegingen tussen zoekscherm en vacaturedetailscherm tot gevolg. Waarom?? Kijk naar Google for Jobs, Monster (van Randstad nog wel), CareerBuilder, Indeed, Glassdoor.Alle grote sites binnen het domein van werk hebben hier ondertussen voor gekozen. Behalve Randstad (en Adecco en Manpower). Natuurlijk lopen uitzenders (ver) achter bij digitale natives, maar ondertussen hoort dat verschil toch een stuk kleiner te zijn.

Geef een antwoord

3 Comments
  • Edo Zwaan
    says:

    Ha Marc, wij maken een lijstje hoor van deze gratis review! Wij zijn altijd op zoek om de ervaring van de werkzoekende te verbeteren. Maar het zou onzin zijn als wij zeggen dat we alle zaken op orde hebben. De complexiteit van de voorgestelde oplossingen verschilt enorm, maar wij nemen je review zeker ter harte.

    • Marc Drees
      says:

      Hallo Edo,
      Met alle plezier gedaan! Vanuit het belang van werkzoekenden hoop ik dat je er het nodige van kan meenemen.
      Ik ben overigens wel nieuwsgierig waarom Randstad (nog?) niet heeft gekozen voor het Google for Jobs model (eigenlijk het Glassdoor model) met het samenvoegen van zoekresultaat en vacaturedetail schermen? Ook door Monster(board) heeft dit al geruime tijd geleden geadopteerd en heeft daar ook nog een cijfermatige verantwoording van gepubliceerd.
      En heb je behoefte om over search of interactie te sparren dan weet je me te vinden. Ik sta in het grote LinkedIn boek.
      Met vriendelijke groet,
      Marc