Adecco, waarom zo eigenwijs?

Een paar weken geleden heb ik een kritische blik op de site van Randstad geworpen. En daarom leek het me interessant om dit keer concurrent Adecco met een bezoekje van de kritische werkzoeker te vereren. En dat is de moeite waard gebleken.

Adecco’s homepage zou een baken van rust kunnen zijn geweest. Als het bedrijf tenminste veel minder gebruik had gemaakt van de intens rode kleur uit het logo. Ik heb daarom met een zonnebril op mijn candidate walkthrough van de Adecco site uitgevoerd:

Adecco - homepage

Oogverblindend, maar niet op een goede manier. Het enorme vlak in fel rood maakt het noodzakelijk je ogen zodanig dicht te knijpen dat je nog net door je oogharen kan kijken. En dan zie ik een zeer overzichtelijke homepage; volledig gericht op de werkzoeker.

Ik heb een snelzoekfunctie tot mijn beschikking; een scoped search op locatie of op vakgebied en ik kan simpelweg alle vacatures bekijken. Hiermee kan ik uit de voeten!

Het wordt minder als ik een trefwoord ga invoeren:

Adecco - homepage 2

Adecco lijkt haar autocomplete voor het Wat-veld te vullen met de functietitels uit haar vacatures.En dat levert nogal specifieke beroepsnamen op. Het lijkt er evenmin op dat er een koppeling met een achterliggende beroepentaxonomie bestaat, en als uiteindelijk naar de vacatures wordt gegaan dan kan je tegen een eindeloze variëteit aan functies aanlopen (kijk voor de lol eens naar Accounts payable specialist en welke vacatures daarbij worden aangeboden)

Verder geeft Adecco geen indicatie in de autocomplete voor het aantal vacatures per beroep en wordt de ingevoerde characterstring in de autocomplete in bold getoond in plaats van omgekeerd. Al met al een nogal deprimerende ervaring.

Dezelfde ervaring heb ik met het Waar-veld:

Adecco - homepage 3

Alles is net zo verkeerd als bij het Wat-veld, waarmee de gecombineerde ervaring kwadratisch negatief is.

Geen zoekresultaten
En als mijn zoekcriteria Adecco niet behagen, krijg ik dit te zien:

Adecco - nul resultaten

O, o, o, wat een treurnis. Ik kan dus niet zoeken met incomplete termen (zoals “account”) en als ik dat wel doe krijg ik een generieke”Geen resultaten pagina voor mijn neus, met boilerplate suggesties.Waar ik dus niets aan heb. Je hebt verdorie een zoektem; laat vergelijkbare zoektermen zien die wel tot resultaten leiden! Waarom wil je het werkzoekers zo moeilijk maken? Het lijkt wel of Adecco geen geld aan mij wil verdienen…

Zoekresultaatpagina
Als ik dan precies binnen de lijntjes van Adecco’s zoekfunctie heb gekleurd, krijg ik dit te zien:

Adecco - zoekresultaatpagina

Hahaha! Mijn trefwoord in het Wat-veld is weg!! En dit werkt precies zo voor het Waar-veld. Beste Adecco, ga alsjeblieft even kijken hoe Google dit doet en besef dat voor de meeste mensen de zoekfunctie van Google de referentie is. Dus probeer het niet anders te doen dan Google tenzij je een heel, heel erg goed usabiliy argument hebt. En zelfs dan moet je je nog afvragen of het verstandig is.

Opvallend is verder dat de zoekresultaatpagina de ‘klassieke’ layout heeft, waardoor het voor de werkzoeker omslachtig is om vacatures te bekijken. Door de in een linkerpane de zoekresultaten te tonen en in een rechterpane de details van de geselecteerde vacature in het linkerpane heeft de werkzoeker en veel compactere manier om door de vacatureresultaten heen te bladeren. Werkzoekers en CFO’s zijn daar blij mee.

Er klopt nog veel meer aan deze pagina, maar het voert te ver om daar in detail op in te gaan. Ik adviseer Adecco alleen nog om eens goed te kijken naar het laden van deze pagina; want daar gaat iets grondig mis. De zoekfunctie wordt veel later ingeladen dan de rest van de pagina en dat is een nogal schokkerige ervaring.

Vacaturedetailpagina
Als laatste dan nog even kort de vacaturedetailpagina:

Adecco - vacaturedetailpagina

Ik heb zachtjes gehuild bij het zien van deze pagina. En ik kan je verzekeren dat het niet van geluk was. Het ergste is misschien wel het lettertype wat Adecco gebruikt voor haar site. Voor broodtekst is het, in mijn optiek, absoluut ongeschikt. Na regels gaan mijn ogen tranen en schiet ik ongemerkt naar een regel hoger of lager. Inderdaad, ook de ruimte tussen de regels is te klein.

Adecco biedt me verder geen bladerfunctie, voor elke nieuwe vacature moet ik eerst terug naar de zoekresultaatpagina om vervolgens een volgende vacature aan te klikken. Hartverscheurend slecht.

Slotopmerking
Omwille van full-disclosure: ik heb in een grijs verleden voor Adecco Nederland en voor Adecco Corporate gewerkt. Het heeft bij mij de liefde voor de arbeidsmarkt laten opbloeien. Desondanks denk ik een objectieve beoordeling te hebben gemaakt, maar dat oordeel laat ik graag aan de lezer over.

Geef een antwoord