Wat zie ik in de verte? Een meute hyena’s die zich te goed doen aan een hulpeloze gnoe en daarmee de dood van dit nobele dier sterk bespoedigen. Vervang hyena’s door recruiters en de nobele gnoe door een bedrijf met ‘problemen’ en je begrijpt dat ik niet David Attenborough probeer te spelen maar dat het hier om iets heel anders gaat.
LinkedIn heeft namelijk voor haar Recruiter toepassing een nieuwe feature gelanceerd onder naam Candidate Insights. En dat is nogal een bijzonder dingetje.
De nieuwe feature wordt als volgt beschreven in an infomercial:
A new feature called “Candidate Insights” in LinkedIn Recruiter is critical for all companies to be familiar with. The insights will highlight employees at companies with high attrition rates, poor data inputs on LinkedIn, and high turnover at certain job functions.
Jawel, LinkedIn gaat market intelligence inzetten in hun Recruiter toepassing:
En dat betekent dat medewerkers van sommige bedrijven plotseling van alle kanten ongevraagde interesse krijgen. Interesse die ze kunnen appreciëren of negeren maar het zal duidelijk meer interesse zijn dan voor de lancering van Candidate Insights.
En dat kan dus leiden tot het nogal prozaïsche beeld wat ik hierboven heb geschetst. Massa’s recruiters die zich tegelijkertijd op hetzelfde slachtoffer storten en vechten om de lekkere hapjes (medewerkers). Tot het lijk is ontdaan van al het vlees. Om zich vervolgens op het volgende slachtoffer te richten. Rinse and repeat.
Zolang het aantal hyena’s beperkt blijft is er niets aan de hand. Maar als het de hyena’s te makkelijk wordt gemaakt slaat de onbalans toe, en voor je het weet heeft een woeste horde van die beesten de totale gnoe-populatie vermalen.
En zo zien we voor onze ogen LinkedIn krimpen. Met steeds minder en minder bedrijven tot de laatste het licht uitdoet. Met een zucht van verlichting.