Gig platform Upwork haalt half miljard dollar op, bedreigt uitzenders

Gig platforms zijn prikborden waar talenten hun skills etaleren. Mensen bieden zichzelf aan. Dit is een belangrijk verschil met uitzenders. Die nemen de zoektocht uit handen. Maar dit verschil is aan het vervagen. Upwork, een high skill platform vol hoogopgeleide talenten, biedt persoonlijke recruiters aan, voor opdrachtgevers die niet zelf willen zoeken. En Upwork heeft net een half miljard dollar opgehaald in senior convertible notes. Upwork kan een bedreiging vormen voor uitzenders.

Uitzenders moeten moeite doen om mensen te vinden. Vaak hebben ze enkel een stoffig cv om op te matchen. De freelancers op Upwork daarentegen doen zelf hun uiterste best om een spetterend profiel te bakken en dat profiel kakelvers te houden. Ze spannen zich in om met potentiële opdrachtgevers te onderhandelen en opdrachten binnen te hengelen. Upwork hoeft daar dus geen intercedenten voor op de loonlijst te zetten. Maar het kan wel en ze doen het ook. Want het is een prachtige manier om én mensen te bemiddelen én een marge te pakken op het uurtarief, zónder bang te hoeven zijn voor werknemersbescherming, terwijl de talenten gevoelsmatig eigen baas blijven.

Sifting through profiles, screening for skills, matching people to projects: finding the best independent talent takes time. With Talent Scout, you’ll work with one Upwork recruiter who’ll take care of all that, and help connect you to our top-tier of freelancers—people who care about doing the best work they can, because they love what they do.

Upwork lijkt een grotere bedreiging te vormen dan bijvoorbeeld concurrent Fiverr (allebei kiezen voor de kleur groen). Fiverr talenten zijn minder hoog opgeleid en mogen geen opdrachten aanbieden van meer dan tienduizend dollar. De kosten van Fiverr bedragen 20% van de omzet. Upwork werkt met een glijdende schaal. Van de opdracht gaat van de eerste 500 dollar 20% naar Upwork, tot 10.000 dollar 10% en daarboven 5%. Als je grotere opdrachten doet dan is Upwork al snel een stuk voordeliger.

Upwork rekent nog meer kosten. Talenten betalen 15 dollarcent voor het benaderen van opdrachtgevers. Door deze mogelijkheid betaald aan te bieden opent Upwork de mogelijkheid om laagdrempelig contact te leggen met potentiële opdrachtgevers, terwijl al te veel spammen afgeremd wordt door oplopende kosten. Voor Upwork is het natuurlijk prachtig dat ze ook van dit walletje kunnen eten.

Het verschil tussen uitzenders en prikborden vervaagt. Prikborden hebben drie oneerlijke voordelen. De profielen in hun database zijn vaak verser en uitgebreider. Mensen onderhandelen zelf met opdrachtgevers. Werknemersbescherming speelt geen rol.

Geef een antwoord