StepStone moet nodig goede manieren leren

Vandaag bracht ik bij toeval een bezoekje aan StepStone, toch één van de weinige zeer grote vacaturesites met een internationale dekking. En de enige van de grote drie (Monster, CareerBuilder en StepStone) die het Glassdoor model niet heeft omarmd, zelfs niet via Totaljobs. Bijzonder…

Anywhoo, ik dwaal af. Laat ons StepStone eens nader bekijken:

image

Er word een pop-up in mijn gezicht gesmeten, en dat betekent dat mijn happy flow doorsneden word. Ik moet plotseling van zoeken omschakelen naar aan vacature alert aanmaken. Hier heb ik niet om gevraagd, laat me gewoon zelf beslissen of ik al dan niet een vacature alert wil aanmaken.

Het zal me niets verbazen als veel bezoekers van StepStone vertrekken met een kater en een vacature alert. Simpelweg omdat ze denken dat het moet om verder te kunnen gaan. En het zou me niet verbazen dat StepStone dat prima vindt. Lekker veel e-mails gevangen en wat maakt wat frustratie bij de bezoeker nou eigenlijk helemaal uit.

Ik wil mij actief inschrijven voor een vacature alert, in plaats van mij uit te moeten schrijven van een vacature alert die ik helemaal niet wilde. O ja, en ik krijg op zijn best vacatures die bij mijn zoek- en/of filter termen passen. Of ze bij mij passen kan ik alleen beoordelen, niet StepStone.

Van internet etiquette heeft StepStone in ieder geval nog nooit gehoord.

image

Nieuw brwoser window

image

En in dit window doet StepStone twee aanvallen op het goede fatsoen. Allereerst maak de site het volstrekt ondoorzichtig dat je direct, zonder enige aanvullende actie, op de site van Yacht kunt solliciteren (Verder als gast). Heel onfatsoenlijk. En ten tweede probeert StepStone hier nogmaals een vacature alert aan de bezoeker aan te smeren. Bijzonder onfatsoenlijk en volledig uit de pas met wat de bezoeker hier wil doen: solliciteren.

En kijk voor de lol ook nog even nar de positie van Verder als gast. Onderaan, in een kleiner lettertype dan de twee andere optie en in een grijs vlak, terwijl de andere opties in blinkend witte kaders worden getoond. StepStone wil de bezoeker op alle mogelijke manieren tegenhouden oom op Verder als gast te drukken. Terwijl dat toch echt de beste optie voor de bezoeker is.

En dan is er nog iets. StepStone zegt in dit window twee tegengestelde zaken:

We zullen het e-mailadres alleen gebruiken om te controleren of er al een gebruikersaccount bij ons bestaat.

en

Door aanmelding en/of registratie gaat u akkoord met de Gebruiksvoorwaarden van StepStone. Lees hier ons volledige gegevensbeschermingsbeleid. We sturen je passende vacatures per email. Je kan je ten alle tijde uitschrijven voor StepStone emails en diensten.

Dat is nog eens fout! Ik doe niets met het e-mail adres en tegelijkertijd word ik bestookt met vacature alerts via mijn e-mail adres. Iemand spreekt hier de waarheid niet, en dat is StepStone.

Slotopmerking
Aan StepStone heb ik in de tussentijd de 485ste editie van de bestseller Hoe hoort het eigenlijk van Amy Groskamp-ten Have gestuurd. De dagen dat ik, opgerold op de ban, dagen de wijsheid van Amy tot mij nam, waren misschien wel de gelukkigste van mijn leven. Wat een wijsheid!

Veel plezier ermee StepStone! En laat graag zo snel mogelijk zien dat je er iets van hebt opgestoken.

Geef een reactie