Mag ik even uw aandacht? Een introductie

Kop in het zand bij usabilit issuesIk heb eerder aangekondigd dat ik weleens wat dieper wilde ingaan op het primaire proces, aangeboden door vacaturesites, staffing sites, recruitment sites, werken-bij sites en eventueel andere sites die vacatures aanbieden. Waarbij het perspectief van de werkzoeker leidend is:

As a job seeker I want to search, inspect and apply to a job so that I can start earning a living wage

en dat alles zonder verrassingen, verbijsteringen, schrik- of huilmomenten en het liefst ook een beetje snel. Want anders ben ik weg.

Geen overdreven uitdaging toch?

Gedurende deze Odyssee kijk in naar de volgende onderdelen:

  1. De snelzoekfunctie. Snelzoeken bestaat in principe uit twee velden (Wat en Waar) die op de homepage horen te worden weergegeven in combinatie met een knop om het feitelijk Zoeken te laten plaatsvinden. Het is een uitdaging voor aanbieders om de snelzoekfunctie correct te laten functioneren, al was het alleen al omdat deze functie veel complexer is dan je zou denken. En al die complexiteit moet ook nog eens voor de werkzoeker worden verborgen.

  2. Het vacature zoekresultaat. Op het zoeken volgt het inspecteren van het zoekresultaat, meestal een lijst van vacatures met een aantal kenmerken. Tegenwoordig doen de groten der aarde Glassdoor na, die heeft gepionierd met het combineren van het vacature zoekresultaat met de vacature detailpagina. Confused? Dat ga ik in de aflevering van het vacature zoekresultaat voor je oplossen.

  3. Filteren en sorteren. Het zoekresultaat kan onvoldoende waardevol zijn voor een werkzoeker en dan komen filters van pas. Filters bieden de werkzoeker de mogelijkheid om het zoekresultaat te beperken en op hetzelfde moment relevanter te maken. En er

  4. Vacature alert. Een ondergewaardeerde functie die voor werkzoekers veel gemak biedt. Stuur mij nieuwe vacatures die voldoen aan specifieke zoek- en filterwaarden. Zodat ik niet naar de site hoef maar gewoon in een e-mail kan zien of er iets van belang bij zit. Snel en makkelijk.

  5. E-mails obv. vacature alert. Op het instellen van een vacature alert volgt natuurlijk een serie aan e-mails met vacatures totdat de werkzoeker de e-mail uitzet. Gemak dient de mens, en zeker de werkzoeker.

  6. Vacature detailpagina. Er zijn nog altijd sites die het vacature zoekresultaat niet hebben gecombineerd met de vacature detailpagina. Het lijkt niet in het belang van de werkzoeker en dus lijkt het een tijdelijke situatie. De vraag is echter hoe lang deze tijdelijke situatie zal blijven bestaan. Hoe dan ook, op deze pagina ziet de werkzoeker de details van de vacature inclusief alle informatie om tot de volgende afweging te komen: dumpen – bewaren – solliciteren

  7. Solliciteren. Als de werkzoeker ervoor kiest om te solliciteren dan is het natuurlijk van belang dat een sollicitatieknop beschikbaar is. Maar nog veel belangrijker is het dat, naast een compact sollicitatieformulier, er ook een uitleg is van de volgende stappen in het sollicitatieproces en de duur ervan. Tenslotte stapt de werkzoeker nu over van de virtuele naar de fysieke wereld en dat is du weer een heel nieuwe ervaring. Daar mag best wel even tijd en aandacht aan worden gegeven.

  8. Bedankt pagina. De gemiddelde retail site maakt een behoorlijke drukte om een koper te bedanken voorn haar/zijn aankoop. En terecht. Maar hoe anders is het binnen onze sector? Soms voelt het alsof de intermediair blij is als de werkzoeker weg is. En dat is niet de bedoeling.

En dat is het. Het primaire proces vanuit de werkzoeker gezien. En waar onze sector zo druk mee bezig is. Lijkt simpel? Een zien of je nog dezelfde mening hebt als deze serie is afgerond.

Veel leesplezier!

Geef een antwoord