Handshake heeft $200.000.000 opgehaald en is nu $3.500.000.000 dollar waard, twee keer zoveel als vorig jaar. Dat lijkt veel, maar Handshake doet iets met skills, dus eigenlijk valt het nog wel mee.
Wat is Handshake?
Studenten hebben geen netwerk. Linkedin is voor studenten ongeschikt. Studenten hebben ook geen skills. Indeed is voor studenten ook ongeschikt. Veel studenten vinden geen goede baan. Dit probleem – veroorzaakt door het netwerkgat en het skillsgat – lost Handshake op.
Waarom is Handshake succesvol?
Iedereen doet iets met skills. Velen zien skills als een toverwoord voor instant megasucces. Handshake heeft niet ingezet op een app of een trucje. De oprichters zijn in een Ford Focus gestapt en zijn naar universiteiten gereden. Daar hebben ze career officers gevraagd naar hun problemen. Met de antwoorden hebben ze een oplossing gemaakt. Keurig.
Gaan ze vliegen?
Handshake is eenhoorn. Maar niet alle eenhoorns kunnen vliegen. De grote visie van Handshake is dat niet alleen studenten up-skilling nodig hebben. Het domein van Linkedin moet er ook aan geloven. En ook Indeed moet eraan geloven. Volgens Handshake gebruiken studenten Indeed al niet meer.
Maar hyper groei lijkt voor Handshake niet de modus operandi. Bedrijven zullen blijven adverteren, Indeed blijft bestaan. Linkedin lijkt misschien afgeschreven, maar als je de oprichter van Handshake googelt dan staat zijn Linkedin profiel gewoon bovenaan. De concurrentie kan dus nog heel even ademhalen.
Take away
Handshake is succesvol. En dat mag niet verbazen. Het verhaal van Handshake is een verhaal van oprichters die hard werken om een probleem op te lossen. Ze noemen hypes als skills en diversiteit, maar hun core business is via menselijk contact problemen identificeren en hard werken om die op te lossen. Die twee ingrediënten, gecombineerd met toegang tot kapitaal, zijn altijd de beste garantie voor succes. Laat dat een les zijn: find a problem, try the solution, rinse and repeat. It’s not complex, it’s just hard. There are no shortcuts to enlightenment.